גרסת השחקן – שמואל וילוז'ני

אני – כותב בשמאל.

אבל אני גם – מרביץ בימין.

ידעתי שאני שחקן כש... – נולדתי. איך שיצאתי לאוויר העולם ונדלקו האורות ראיתי שכל המבטים מופנים אליי, זו הייתה הפעם הראשונה שהבנתי שאני גורם למהומות.

תחנות בימתיות – ההצגה הראשונה ששיחקתי בה הייתה "הגולם" בעיבוד של יוסף מונדי לסיפורו של המהר"ן, ונסעתי איתה לפסטיבל תיאטרון חובבים בינלאומי בברלין ב-1971. זו הייתה ההפקה המקצועית הראשונה שהשתתפתי בה, למעט הצגת הילדים "החתול במגפיים", שבה אפילו זכיתי להיות מוטרד מינית. באותה נסיעה לברלין זכיתי לראות את גרמניה לפני נפילת החומה. ההצגה "הגולם" זיכתה אותנו במקום הראשון בפסטיבל. להופיע על אדמת גרמניה כבן לניצול שואה – מה שעורר לא מעט ויכוחים בבית – אבל האמנות ניצחה ואבי הסכים לנסיעה הזו. התחנה הבאה הייתה להקה צבאית, שהייתה גורם משמעותי בעיצוב חיי, זה גם היה בתקופת מלחמת יום הכיפורים, שזה בכלל היה מטורף. אחר כך התלבטתי אם ללמוד בארץ או ללמוד בלונדון. נסעתי ללונדון, ובין היותי מלצר לבין לימודי השפה האנגלית הבנתי ששפת אמי עברית ושאין לי מה לחפש בלונדון. חזרתי ללמוד בבית צבי, שזו חוויה בפני עצמה. אני ממליץ ללמוד את המקצוע הזה, למרות שהיום כאילו אין מה ללמוד וכולנו שחקנים. היום אני מלמד משחק בבית צבי וגם מעביר סדנאות באופן אישי ושל משחקים במקומות העבודה. כמו שאמר רבנו מורנו שייקספיר זצ"ל "כל העולם הבמה", ולכן כדאי ללמוד לשחק. אחרי שגמרתי ללמוד, התפקיד הראשי הראשון שלי בהצגה היה בהבימה, ב"יושה עגל" שכתב ישראל יהושע זינגר, אחיו של בשביס זינגר. כל תפקיד שקיבלתי, מהתפקיד הראשון, הכול הכשיר אותי כדי לעלות בערב לבמה ולשחק בהצגות בהן אני משחק היום.

היום על הבמה – ב"קיזוז" מאת אילן חצור בקאמרי, וב"אנטי" – עיבוד של "אנטיגונה" מאת ז'אן אנואי – בגשר.

השראות תיאטרליות – הכול כלול, אני לא יודע מאיפה להתחיל לפרט את זה.

תפקיד נחשק – התפקיד הבא הוא התפקיד הנחשק.

כשיורד המסך – אני נוסע לצפת לטבול במקווה של האר"י הקדוש.

מוטו לבמה – "שומר נפשו ירחק".

אמונות טפלות – אין לי אמונות טפלות, אני רק נכנס ברגל ימין, מנשק את הבמה, מצטלב ורץ קדימה.

הסאטירה "קיזוז", שכתב אילן חצור וביים אלון אופיר, מספרת על שני חברי כנסת – בנימין שבות (וילוז'ני) מהימין ותמרה ירדן (לימור גולדשטיין) מהשמאל – המנהלים רומן סודי, והצופה מגיע לראות את ההתרחשויות ערב הצבעה גורלית על פינוי יישובים בגדה המערבית.

לדעתך ההצגה משקפת את המציאות?

כמי שחושב שהמציאות היא מעל לכל דמיון, אז ההצלחה של ההצגה משקפת את המציאות. העם יותר חכם מסך כל נבחריו, לצערי הרב, אבל מאחר וזו הפרנסה שלי, אני מברך על זה שכנראה אנחנו נוגעים בנקודות אמיתיות, שגורמות לאנשים לראות, לא להאמין ולצחוק.

לעמוד ההצגה של "קיזוז">>



שמואל וילוז'ני (צילום: מאיה באומל - בירגר)וילוז'ני ויואב לוי בהצגה קיזוז
מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים