משך ההצגה: 75 דקות


לרכישת כרטיסים, בחרו תאריך:

רשיון לחיים

תרגום ועיבוד: נאוה סמל
תלבושות: לירון מינקין
תאורה: רוני כהן

תקציר

מדי שנה נפגשות בחדר אחד במשרדי הקונסוליה הגרמנית, שלוש נשים: קלרה רייך ששרדה את השואה, בתה הילדה והיידי רומל – הפקידה המטפלת בהן.



תמיד אותו סיפור:



קלרה נדרשת לספק "אישור חיים", על מנת להמשיך ולקבל את קצבת השילומים שהיא זכאית לה מממשלת גרמניה. ההליך הבירוקרטי הקבוע מייצר שורה של מפגשים רווים בכאב ובהומור חד: קלרה הציניקנית והקשוחה בזה לכללים, היידי נאחזת בהם ומבקשת למלא את תפקידה על הצד הטוב ביותר, ואילו  הילדה הרגישה והשברירית, מנסה לגשר בין השתיים וסופגת מטחי עלבונות וארס.



"רישיון לחיים" הוא מחזה חדש, פרי עטו של המחזאי היהודי-אוסטרלי עטור הפרסים רון אלישע.



דרמה נוגעת ללב ושנונה, על אודות המפגש הטעון שבין יהודים וגרמנים, בין בני הדור הראשון והשני, בין אימהות לבנותיהן... התבוננות אנושית נבונה בכוחו של הזיכרון ובנחמה שבשכחה.



"יש לי רישיון לחיים. בתוקף לשנה. ואם רשום שאני חיה, אז אני חיה. את מבינה? מה שאומר שהם צריכים לשלם, עד הסנט האחרון. אני ארוקן כל כיס גרמני, כדי שהם לא ישכחו. עד שאני אמות" (תמונה 4).



"מרים זוהר, אודיה קורן ושרה פון שוורצה הופכות את 'רישיון לחיים' בקאמרי לתענוג אמיתי... הטקסט כתוב ברגישות עם תערובת כובשת של הומור וכאב... ביצוע מדויק ורגיש של שלוש השחקניות המיומנות, בהדרכתו של הבמאי, רועי הורוביץ... פנינה אמיתית" (ידיעות אחרונות, 16/6/2017)



"ההצגה משכילה לרגש ולהצחיק בו זמנית בזכות הבימוי המאורגן בתבונה הורוביץ הולך על הגבול הדק בין מורכבות היחסים לבין רגשנות סוחפת ומביים הצגה שלא נרתעת מלגעת בפצעים הפתוחים, בהדרכה מצוינת של צוות השחקניות... אין ספק אלישע יודע לבנות דיאלוגים משכנעים ודמויות אמינות... ראויים לציון העיבוד הקולח של נאוה סמל, התפאורה של אלכסנדרה נרדי והמוזיקה של שמוליק נויפלד, שהצליחו ליצור מציאות אינטנסיבית, והתוצאה: הצגה חזקה ומרגשת. כל אחת מהשחקניות מצליחה להפיק מדמותה רגעים בלתי נשכחים" (מעריב, 13/6/2017)



"הצגה שבה המשחק עושה את החוויה, מרים זוהר, יחד עם אודיה קורן ושרה פון שוורצה, מעניקות לתפקידיהן ולעלילה את המשקל המיוחד של אישיותן, ומצליחות לספר לנו משהו חשוב על עצמנו... שילוב טוב של הומור חד עם אמת חדה אף יותר...נאוה סמל תרגמה ועיבדה את המחזה כך שהוא נשמע מאד מקומי ומוכר, והבמאי רועי הורוביץ מצליח להכיל מצוין את המפלצות של העבר שמיטלטלות בתוך חזות הנשים, בראשיהן וביכולת שלהן לתקשר." (הבמה,4/6/2017)



"דרמה אנושית קטנה ועדינה. הקונפליקט הבין-אישי המבעבע הוא הכוח המניע של המחזה וההצגה, ומבחינה זו גישת הבימוי הצנועה בה נקט הורוביץ מיטיבה עם הדרמה ונותנת לה את מרכז הבמה...מרים זוהר מרשימה, שרה פון שוורצה נוגעת ללב ואודיה קורן משכנעת" (עכבר העיר, 30/5/2017)



" * * * * * מחזהו של רון אלישע האוסטרלי זוכה להעלאה מעולה בתיאטרון הקאמרי... מחזאי שנון, בימאי מחונן, שלוש שחקניות מהמיטב שבמיטב...הצגה מרטיטה, שאפו לתיאטרון הקאמרי" (דה מרקר, 30/5/2017)



"אווירה מאוד חיובית בהצגה, במוסיקה, בהומור, ובעיקר באנרגיה של מרים זוהר ובכשרון של אודיה קורן, שמביאות, עם ובלי רשיון, הרבה חיים לבמה. השילוב בין "הנושא הכבד" לבין הקלילות בפועל יוצרים תוצאה שקהל אוהב" (הארץ, 6/6/2017)



"הצגה שעשויה היטב. עצובה וגם מצחיקה. לעתים גם נוגעת ללב.. המשחק וירטואוזי: אודיה קורן, שרה פון שוורצה ובעיקר – מרים זוהר בתפקיד הראשי" (אתר מגפון, 3/6/2017)



"נוגע ללב ושנון, בזכות הליהוק המוצלח" (אתר מוטק'ה, 5/6/2017) 

 



"מחזה שנון, שהוא כמעט קומדיה מושלמת לשלוש שחקניות טובות...  חוקר ברגישות את הסוגיות הקשורות ביחסי יהודים וגרמנים, ניצולים ובני הדור השני, אמהות ובנותיהן... הופעה מעולה של מרים זוהר, שקטה ומטלטלת של אודיה קורן ושרה פון שוורצה... שלוש השחקניות נדרשו להניח בצד את הרקע האישי והמטען של כל אחת מהן על מנת לצלול אל הדמויות שהן מגלמות, ובהדרכתו הרגישה של רועי הורוביץ, הן עושות זאת בהצלחה גדולה"



(ג'רוזלם פוסט, 10/6/2017)