לאפר את סיראנו


סיפורה של פאה

כמעט כל השחקנים לובשים פאה אחת או יותר במהלך ההצגה "סיראנו דה ברז'רק". הפאות האלו מיוצרות משיער אמיתי הנאסף מכפרים בכל רחבי הגלובוס. לאחר שנבחר העיצוב לכל פאה (שלב לא פשוט בפני עצמו) מתחיל התהליך המפרך של הכנתה בעבודת יד: כל שערה נתפרת בנפרד וחודש תמים חולף עד שהפאה מוכנה. מאז ולאורך כל ימי חייה, תיחפף הפאה בשפמו ובמרכך, כאילו הייתה מחוברת לראש אדם.
 

"כבר כמעט ולא עושים דברים כאלה," מספר יניב ביטון המשחק בהצגה, "היום כמעט בכל התיאטראות קונים פאות." גם בקאמרי מידי פעם רוכשים פאה מוכנה, שזוכה כמובן לעיצוב מחדש. אולם, כשמדובר בתסרוקות הייחודיות של "סיראנו", אין בררה אלא לתפור.

 

האיש והאף

הדמות שעומדת במרכז ההצגה היא כמובן סיראנו דה-ברז'רק, המגולם על-ידי איתי טיראן. סיראנו הוא סייף ופייטן מוכשר שלא מסוגל להתוודות על אהבתו לרוקסן (כנרת לימוני) בגלל אפו גדול המידות.

 

אותו אף גדול מימדים מצריך עבודה רבה של מחלקת האיפור. בעוד שאיפור ממוצע לוקח כחצי שעה לשחקן, איתי טיראן מבלה כשעה וחצי מול מראת האיפור. "האף צריך להיות חלק אורגני מהפנים, חלק ייחודי ממני, וזה כולל גם קעקועים, שיזוף ופאות לחיים," הוא מסביר את פשר הזמן, אך לא מתלונן: "כשמסתכלים על התוצאה ורואים אדם אחר במראה, התחושה מתגמלת. מה שחשוב לי כשחקן זה להיטמע בפרסונות אחרות."

 

גם הורדת האף לוקחת זמן רב: חצי שעה נוספת מוקדשת לתהליך הסרתו. הדבר נובע מכך שהאף מודבק באמצעות דבק פרוסטטי, המשמש להדבקת חלקים חסרים מהפנים. "זה אתגר. צריך להוריד את האף לאט וברגישות כדי שלא יכאב לו," מספרת אחת מהאפרות. "כדי להבין למה איתי מעוות את הפנים, שמתי מעט דבק מתחת לאף שלי וזה באמת מגעיל. כל הכבוד לו שהוא משחק עם הדבר הזה."

 

הפרטים הקטנים

האיפור לא מסתיים רק באף של סיראנו ובפאות – הוא מגיע לכל מקום: גוון הפנים, הגבות, הריסים, הרווח שבין השיניים, החיבור שבין הפאה לעור, הלחיים הסמוקות וכן הלאה. המאפרות מכירות על בוריה את ההיסטוריה הרלוונטית, ויודעות מה היה אורך השפם ברנסנס ומה הייתה התסרוקת האופנתית במאה ה-18 - העיקר שירגיש לצופים הכי אותנטי שיש. "כולנו יודעים כמה הוויזואלי חשוב," מאבחן טיראן, "זה יותר מלשים מייק-אפ, זה לקבוע אופי של אדם באמצעות תווי פנים. זה עולם שלם."

 

במהירות הבזק

כמעט כל השחקנים בהצגה מגלמים מספר תפקידים, ונדרשים להחליף בנוסף לתלבושות גם איפור ופאה. חלק מהחילופים האלו נעשים במהירות הבזק: אחרי שגיל וינברג משחק אישה יש לו דקות בודדות לרוץ לחדר האיפור, להחליף תלבושת, להוריד את הריסים, לשים פאה ולרוץ חזרה לבמה בתור ואלוור, גבר סנוב ונפוח.

 

לגלעד שמואלי, שצריך להפוך ממוכרת במזנון לדמות גברית בדקה, אין אפילו זמן לרוץ לחדר האיפור, ואת ההחלפה הוא מבצע מאחורי הבמה, בחושך. כל חילוף כזה מצריך שתי מאפרות, מלבישה, עזרה מהשחקן עצמו ושהכל יהיה מסודר "כמו בצבא", כפי שמנסחת אחת המאפרות. קיים תיאום מדויק, וכל מאפרת יודעת בדיוק מי עושה מה, כדי לא להתנגש חס וחלילה.

 

האישה שבפנים

בהצגה, כנרת לימוני היא השחקנית היחידה ושאר הנשים מגולמות על-ידי שחקנים גברים. משחק של דמות נשית על ידי גבר דורשת עבודת איפור יסודית הכוללת, בין השאר, הדבקת ריסים מלאכותיים וארוכים, מריחת ליפסטיק וכמובן פאות.

 

ראשונה במעלה

בדומה לשחקנים, שטוענים כי משחק הוא לא מקצוע אלא דרך חיים, גם המאפרות אומרות דבר דומה: "בלי תיאטרון אין לנו כלום. אנחנו ממש אוהבות את העבודה," וההשקעה שלהן היא בהחלט בהתאם. בנוסף לאהבה למקצוע, כל מאפרת מחזיקה בידע כולל: אין מי שמומחית בסידור פאות ואחת בענייני מייק-אפ - כל אחת יכולה לעשות הכל ולאפר כל אחד בצורה המיטבית.

 

"המאפרות הן הכוח החלוץ," אומר דודו ניב, המגלם את ראגנו. "אין עוד תיאטרון שמתקרב לזה," מחזק את דבריו גיל וינברג, "בעולם יכולים לקבל מאסטר קלאס מהמחלקה." אבל את השיא קובע יניב ביטון: מעבר למחמאות שהוא מחלק, הוא גם למד רוסית כדי לשוחח עם המאפרות דוברות השפה.

 

ואלה שמות

מחלקת האיפור, שבלעדיה אין "סיראנו", כוללת חמש עשרה בנות, חלקן אמונות על האיפור וחלקן על הכנת הפאות, ואלה שמותיהן: רינה, נטשה, לנה, טניה, לארה, אירנה, אירה, מרינה, חני, קרן, מיטל, מלאני, מיכל ומיכל (החולקות את אותו השם).

רוצים לראות ההצגה "סיראנו דה ברז'רק" ולהתרשם בעצמכם מעבודת האיפור? לחצו כאן



גיל וינברג מציג פאה לתפארת. צילום: שמחה ברבירו"המאפרות הן הכוח החלוץ". צילום: שמחה ברבירואיתי טיראן בתהליך הדבקת האף. צילום: שמחה ברבירו
מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים