פסטיבל חנוך לוין הבינלאומי בקאמרי

פסטיבל התיאטרון הבינלאומי השמיני של תל אביב

נובמבר 2015

זו השנה השמינית שהתיאטרון הקאמרי של תל אביב מקיים את הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון. בשנה שעברה, הפסטיבל הבינלאומי 2014,  התמקד בשקספיר לרגל חגיגות 400 שנה להולדת גדול המחזאים. הפסטיבל כלל הפקות של מחזותיו מרומניה, גאורגיה, אנגליה, סלובניה, וליטא. פסטיבל 2015 מגיע בתום שנה מוצלחת של חציית גבולות עם מיטב ההצגות של הקאמרי, סיראנו לסין, אלקטרה לקפריסין לפסטיבל בדרמה יוונית עתיקה, והכתה שלנו, בשותפות עם הבימה, לסרביה, אלבניה, מקדוניה, ומונטנגרו.  

הפסטיבל מתקיים בתאריכים 9 – 24  לנובמבר 2015  ויכלול מבחר מגוון של הצגות מחו"ל, הצגות חוצות ג'אנרים, סגנונות ושפות תיאטרון שונות: סיפורים מעובדים למחזה, מחזה מעובד לאופרה, פרוזה מעובדת לתיאטרון תנועה, ומחזה שקספירי על בית המלכות האנגלי כתיאטרון סיני מסורתי. המשותף לכלם היא הזיקה שאינה מפסיקה להשתנות בין הצורה למהות שהיא השנה לב הפסטיבל, עליה הפוקוס בתיאטרון מחו"ל ובתיאטרון של חנוך לוין.

הפוקוס על היצירה של חנוך לוין כולל הפקות מגרמניה, פולין, בולגריה, צרפת וישראל. גאולה, לראשונה על הבמה העולמית, והאשה המופלאה שבתוכנו הועלה כמחזה בבימוי חנוך לוין בתיאטרון הקאמרי. הפעם, פרימיירה עולמית למחזה המעובד לאופרה.

ההפקות כוללות את:

גרמניה

רצח בשאושפילהאוס בדיסלדורף

מאת חנוך לוין, תרגום לגרמנית מתיאס נאומן, בימוי דדי ברון

כתוביות בעברית וערבית. אנגלית ?  קאמרי 2    9-10.11 , 20:30; 10.11, 16:30

במבנה מדויק המחולק לשלוש מערכות, סצנה מול סצנה, מעלה המחזה את הקונפליקט ההולך ומסתבך בין הישראלים והפלשתינאים כסדרת עימותים ללא מוצא החודרים לחיי היום יום. עולם חסר הגיון, שבו אלימות גוררת אלימות, רצח גורר רצח. אלא שבהפקה הנוכחית האלימות מופיעה בהקשר אסתטי, בלשון ציורית ופיוטית על גבול הסוריאליזם. אלימות מתמזגת עם יופי, ושירה צרופה כלואה בתבניות של לשון רחוב. תיאטרון לוקלי חוצה גבולות ומטלטל. טרור כמקור השראה.

האם יכול התיאטרון להביא לשינוי ?

בשילוב קטעי וידאו שנעשו בידי אמן הוידיאו יואב כהן, התמונות על הבמה נעות באופן מרתק בין מבט הצפרדע למבט מעוף הציפור, מבט רחוק וקרוב. (מתוך רדיו גרמניה (WDR3 הבמאית דדי ברון מדלגת בחן בין שני העולמות – בין האבסטרקטי מעורר המחשבה לריאליסטי מעורר הרגשות. "באופן זה יוצרת הבימאית הצגה שהיא יותר מעוררת מחשבה מאשר מזעזעת."  Deutschland Radio Kulture

דבר הבמאית:

מנהל השאושפילהאוס בדיסלדורף, גינטר בייליץ, זכר את המחזה 'רצח' של חנוך לוין בבימויו של עמרי ניצן מביקור בישראל, כהצגה חזקה ואפקטיבית ביותר. האמת – נלחצתי, בעיקר בגלל ש'רצח', הוא מחזה אלים. מייאש. פסימי. נטול תקווה. ואני, מטבעי, תמיד  מחפשת קרן אור באפלה. ועוד בגרמניה!  אני ישראלית, מביימת בגרמניה מחזה ישראלי. מחזה המדמה את החיים לקרוסלה עקרה של ריאקציות—מעגל חיים תמידי של נקמה. לוין שומר בקפדנות על הסימטריה במספר הרציחות ובדרגת מעשי האלימות בין שני הצדדים. כולם אשמים, כולם אחראים למצב באותה מידה. ובמקום שכולם אשמים אין כתובת לזעם או למחאה וגם לא להרבה תקווה. ההתמודדות הייתה קשה עם חומר שהוא קרוב מדי וטעון. מבחינתי, אין בו את הריחוק המתבקש למעשה אמנות. ניסיתי לברוח מן הלוקלי, מהכאן-ועכשיו אל האוניברסלי.

זהו! המחזה הוא אוניברסלי! התעקשתי. הנה, הוא מכנה את הדמויות  חייל סמוק, חייל שזוף וחייל חיוור, זונה כתומה, זונה סגולה, זונה וורודה, פועל חלוש, פועל תשוש. נכון, יש שם גם נער ערבי. מה עושים? האם אפשר שוב לברוח מן הלוקלי אל האוניברסלי? מהו הפוטנציאל לאלימות הגלום בכל אחד ואחד מאתנו? הבנתי שאלו שאלות טובות כדי לצאת לדרך. דווקא מפני שאין עליהן תשובה.

אולם הבריחה מן המקומיות לא נסתייעה, משום שבתוך העשייה התיאטרונית אי-אפשר לברוח:

שקט, תנו שקט

לילה אחד של שקט

כל ערב אנו אומרים עד כאן רצח

ממחר—השלום

כל בוקר נולד ילד,

שהוריו אומרים:

עד גיל שמונה-עשרה זה מוכרח להיגמר.

וכך שמונה-עשרה שנה,

ועוד שמונה –עשרה שנה,

ועוד שמונה-עשרה שנה,

הלוא מרוב שמצפים לחיים

לא חיים.

אלוהים, תנו לנו חודש אחד של שעמום

שעמום טוב, אמתי, שוויצרי.

אני כל-כך רוצה להשתעמם!

(השכן השלישי, מתוך המחזה רצח, מערכה שלישית)

השחקן הגרמני מדבר טקסט שאין ישראלי ממנו.  עבורו הוא חלק מעוד תפקיד בתיאטרון. עבורי, זה טקסט טעון, קיומי-הישרדותי. ואז הבנתי שאני צריכה לביים את 'רצח' כהצגה, המתרחשת באזור הדמדומים התודעתי שבין שני העמים. אזור שבו השאלות ששואל חנוך לוין פורצות את גבולות הסכסוך הישראלי-ערבי.

המחזה הועלה לראשונה בקאמרי, סתו 1997, בבימויו של עמרי ניצן, ועורר סערה ציבורית.

 

פולין

יעקובי וליידנטל מאת חנוך לוין, בימוי מרטין היצנר, תיאטרון פובצ'צני, וורשה, פולין  

קאמרי 4

בולגריה

קאברט חנוך לוין בולגרי, הצגה מוזיקלית בשפת תנועה מיוחדת. 13 סיפורים מצחיקים מתמזגים להצגה קומית- טרגית על הצפיה לאושר, בהשראת השפה התיאטרונית של חנוך  לוין. בימוי בויאן איבנוב ולהקת שחקנים פופולאריים מבולגריה. כתוביות בעברית

תפאורה ותלבושות סבילה וליצ'קובה

תנועה טטיאנה סוקולובה

מוסיקה בויאן איוונוב

שחקנים: בוכיאן סטויאנוב, גלין גינב, גרגנה גוספודינובה, ורה סטויקובה, דיאנה טסולבסקה, אבגניה וסילבה, קרזימיר דוברב, וסטויאן סטויאנוב

 

התיאטרון הלאומי, ורנה, בולגריה

קאמרי 2

סין, ישראל

מחווה לחנוך לוין – קולאז' דו לשוני, סינית ועברית, של מערכונים, מונולוגים, ושירים של חנוך לוין בהשתתפות שחקני התיאטרון הלאומי הסיני והתיאטרון הקאמרי, בעריכת אבי גז

17.11.2015

סין

 ריצ'רד השלישי, בימוי וואנג קסייאינג , התיאטרון הלאומי הסיני. הפקה מרהיבה, שילוב של  מיסטיקה וחכמה אורינטלית, אופרה סינית, קונג פו, מוסיקה חיה, עיצוב מודרני של תלבושות מסורתיות, ואקרובטיקה. קאמרי 2, כתוביות בעברית, 18-19.11, 20:30

ישראל

אשכבה, בימוי חנוך לוין, התיאטרון הקאמרי של תל אביב, הצגה עטורת פרסים, ייצגה את ישראל בחו"ל יותר מכל הצגה אחרת, זוכת פרס התיאטרון הישראלי להצגת השנה, מחזאי השנה, במאי השנה, ועיצוב תלבושות ותאורה. קאמרי 1, 17.11, 20:30

צרפת

האשה המופלאה שבתוכנו, מאת חנוך לוין, עיבוד לאופרה קאמרית ישראלית, פרימיירה עולמית, קאמרי 3, 14-15.11  20:30

אופרה בשתי מערכות

מוסיקה: אסנת נצר

ליברית: אסנת נצר ע״פ המחזה של חנוך לוין

קו-פרודוקציה של האנסמבל מאה 21 והתיאטרון הקאמרי

 

מנצח: יובל צורן

במאית: יוליה פבזנר

זמרים:/שחקנים

מאוריציה/ מדגסקר: יעל לויטה

פומפץ/ הוצ׳קס: נעה פרנקל

חוטנר: גיא פלץ

לקסנר: רועי סרוק

חורחה: ייפורסם

 

ישראל

אשכבה, מאת חנוך לוין, תרגום לצרפתית לוראן סנדרוביץ, בימוי ססיל באקס, תיאטרון העיר בסון, צרפת. קאמרי 2, 11.11.2015,  16:00, 20:30

בימוי ססיל באקס

לקהל מעל גיל 15

80 דקות

תיאטרון בטון, צרפת

מוסיקה מקורית פיליפ מילר

יצירת סאונד  ג'ולייט גלרנז

עיצוב במה  טיבוט פאק

עיצוב תאורה  פייר פיירונה

תלבושות  קאמל פנג'ר

מסכות  ג'ודית דובאואה

פיאות ואיפור  קטרין ניקולה

 

"אשכבה" היא עבודתו האחרונה של לוין, החוזר לשורשיו הסלאביים באמצעות הסיפורים הקצרים של צ'כוב. "אשכבה" ממשיך את המסע של משורר גדול המספר בהצלחה על המעבר מחיים למות.

הדימויים הבימתיים המשתלבים כשפת תיאטרון יחודית נוצרים לפני קהל הצופים ומעלים כסיפור את הרגעים האחרונים. דמיון ופילוסופיה, חיים ומות שזורים זה בזה כחגיגה ריטואלית מוארת במוסיקה קרניבלית המפגישה בין שמים וארץ, ומרקידה בני אדם.

ובני האדם מגולמים ברוך ובאכזריות, כשהחיה שבהם חבויה מאחורי מסכה שהיא לפעמים מבדחת, לפעמים מטרידה.

גרמניה ישראל

ישראל - לילה שלושה כלבים, פרויקט תיאטרוני בינלאומי העוסק בנושא המורכב של "המתת חסד" מאת אופירה הניג והאנסמבל, ביימה אופירה הניג, קופרודוקציה של דויטשה תיאטר, ברלין עם התיאטרון הקאמרי והלראו, דרסדן. שלוש נשים, שלוש תרבויות, המדברות בשלוש שפות, נפגשות לצד מיטת אדם גוסס.  מסע אישי ההופך למסע תרבותי, הסטורי, פוליטי, ודתי אל מעבר לים בחיפוש אחר חיים ומות בכבוד. הפרויקט מחבר טקסטים מקוריים ואישיים, מסמכים דוקומנטריים וטקסטים פואטיים.

שם ההצגה שאול ממנהג עממי. בלילה קר במיוחד, נוהג האסקימוסי להכניס את שלושת הכלבים שלו לאיגלו. חום גופם של כלבים גבוה יותר מחום גופו של האדם.  פרימיירה בספטמבר 2015, בדויטשה תיאטר. בתמיכת מכון גתה, תל אביב, והאגודה הישראלית לחיות ולמות בכבוד. קאמרי 4,   . 14-18.11 , 21:00 כתוביות בעברית וגרמנית

 

ישראל

הרטיטי את לבי, מאת חנוך לוין, בימוי אודי בן משה. קומדיה שנונה, מצחיקה וקצבית על התשוקה לאהבה והקושי לממש אותה. זכתה בפרס התיאטרון הישראלי להצגת השנה, מחזה השנה, במאי השנה, קומפוזיטור, ושחקנית משנה של השנה.

עם רמי ברוך, מירב גרובר/תמר קינן, גדי יגיל, ג'יטה מונטה, רובי מוסקוביץ'/זיו מאיר, אסף פריינטא/איתן גרינשטיין, קאמרי 2 ,  24.11 , 20:30

ישראל

כולם רוצים לחיות, מאת חנוך לוין, בימוי אודי בן משה. קאמרי 1, 18.11, 20:30

בעל אחוזה שנגזר עליו לפתע למות, מקבל חנינה ממלאך המוות בתנאי שיביא מחליף. אך מי יסכים להחליפו? בהשראת המיתוס היווני על אדמטוס ואהובתו אלקסטיס שהסכימה למות במקומו.

קומדיה גרוטסקית ליצנית עם צוות שחקנים מהוקצע, ביניהם רמי ברוך, יצחק חזקיה, וענת וקסמן. מכלם נוגעים ללב דבורה קידר ויוסי גרבר הנפלאים בתור ההורים הקשישים.

ישראל

גאולה מאת חנוך לוין, בימוי טל ברנר עם קבוצת שחקנים צעירים יוצאי בית הספר לאומנויות הבמה, מכללת סמינר הקיבוצים. פרימיירה עולמית של המחזה הלויני. קאמרי 4

מחזה ציורי ויפה להפליא שיצרו אדם קלר – מעצב התפאורה, יעקב סליב – מעצב התאורה, והבמאית טל ברנר עם להקת שחקנים צעירה, מתעמת בדרכו הפיוטית של חנוך לוין עם האכזרי והמכוער.

כתוביות בעברית ילוו את ההצגות

ייתכנו שינויים בתוכנית הפסטיבל

ד"ר ורדה פיש, דרמטורגית ומנהלת המחלקה לקשרים בינלאומיים



מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים