ריאיון עם עזרא דגן

 

תפסנו את עזרא דגן לשיחה על המחזמר "דבר מצחיק קרה" ששורף את הבמות ועל ההצגה "תעלת בלאומילך" שעוד תשרוף אותן, אשר בשתיהן הוא משתתף. הצדענו לאפרים קישון, נזכרנו בשחקני עבר נשכחים וגם ראינו איך עושים ניתוח לרעשן פגום

 

ב-1962 בארי שבלוב ולארי גילברט עיבדו למחזמר (שאת שיריו ולחניו כתב סטיבן סונדהיים) כמה ממחזותיו של המחזאי הרומי פלאוטוס. כך נולד "דבר מצחיק קרה לי בדרך לפורום", שהפך להצלחה מסחררת ואף עובד לסרט בבימויו של ריצ'רד לסטר ב-1966, ב-1994 גם הגיע לבימות ישראל בבימויו של של מיכאל גורביץ', והשנה עלה בקאמרי בבימויו של עמרי ניצן.

 

המחזמר מספר על פסאודולוס (שלמה בראבא), עבד תחמן שכל תשוקתו נתונה לזכייה בחירותו. לשם כך, הוא עוזר לאדונו הרו (עידו רוזנברג) להתאחד עם אהובתו פיליה (רונה-לי שמעון), קורטיזנה השייכת לסוחר הנשים לייקוס (גדי יגיל). לשם כך, בין השאר, פסאודולוס נעזר בהיסטריום (איתי טיראן), העבד הנאמן של משפחתו של הרו.

 

דמות נוספת במחזמר היא דמותו של ארוניוס, זקן תימהוני במקצת, שיצא למסע חיפוש אחר שני ילדיו נחטפו מעריסתם בינקותם על-ידי קבוצת שודדי-ים, וכשהוא חוזר לביתו שברומא פסאודולוס והיסטריום נאלצים למנוע ממנו לחזור לתוך ביתו. בהפקה הנוכחית מגלם את התפקיד הזה עזרא דגן.

 

"מאוד החמיא לי כשקיבלתי את התפקיד הזה", הוא מספר. "את האבא המסכן הזה, שמדבר מעט מאוד, שיחק בסרט שחקן ידוע מהסרט האילם שאותו הערצתי כל ילדותי ונעוריי, באסטר קיטון, שהיה באמת קסם של שחקן. יש איזשהו כבוד בלקחת תפקיד עם מעט טקסט והרבה פעולה שניתן לשחקן מהסרט האילם, וכאחד שבא מפנטומימה אני יודע מה זה. אני לא מחכה לתפקיד עם שבע רפליקות כמו שאומרים. בשבילי עצם זה ששחקן פועל על הבמה זה תפקיד".

 

איך הייתה העבודה עם עמרי ניצן?
"אני עובד עם עמרי משנת 74', מההצגה הראשונה שהוא ביים כשהוא חזר מלימודי הבימוי בלונדון, 'על קלות דעת וצביעות' בהבימה, ולאורך כל השנים אני יודע שהוא יכול להפתיע. ובאמת, כבר בחזרה הראשונה הוא הצמיד לי רעשן ואמר לי 'על כל הליכה שלך אתה מסובב את הרעשן כמו מי שהולך הרבה והברכיים שלו כבר חורקות'. בהתחלה זה היה לי זר מאוד, אמרתי 'מה אני צריך את זה', אבל לאט-לאט הבנתי שזה יכול לעבוד, והיום אני לא יכול להיפרד מזה – קח את הרעשן ואין לי דמות".

 

עד כדי כך?
"הרעשן הפך לחלק ממני. פתאום, יום אחד, הוא התקלקל, ובמקום לעשות 'טרטרטר' כמו רעשן בנימה רצינית הוא עשה קול של מים מפכפכים. זה הפסיק להיות בשבילי עזר, ובהצגה זה היה קטסטרופה, חטפתי ממש שוק. בדרך כלל הקהל צוחק ומוחא כפיים עם כל כניסה שלי, אבל בלי הרעשן אין דמות ואין סיטואציה".

 

אז מה עשית?
"ביקשתי תיקון, אבל אורלי שנברגר, יצרנית האביזרים שלנו, טסה לחו"ל באותו לילה ולא היה לה זמן. היא אמרה לי שהיא בטוחה שאני יכול לתקן את זה לבד, אז לקחתי את הרעשן הביתה ועשיתי לו ניתוח השתלה. מסתבר שהייתה שם איזו לשונית שאחרי תיקון על תיקון לא הייתה מחוברת טוב. הייתי צריך למצוא חתיכת פלסטיק קשיחה ולהחליף את הלשונית, והיום יש לזה צליל של דחפור או טרקטור. אני מרגיש סיפוק שהצלחתי לתקן אותו. כתבתי בפנים 'אני עזרא דגן תיקנתי את הרעשן הזה במרץ 2014'".

 

עזרא גם משתתף בהצגה "תעלת בלאומילך" שתעלה בחודש הבא בתיאטרון הקאמרי – עיבוד לבמה של גורי אלפי ואלי ביז'אווי (שגם מביימים) לסרט המיתולוגי של אפרים קישון, שמספר על משוגע שחופר את רחוב אלנבי לדעת כשכולם מסביבו בטוחים שמדובר בעבודת תשתית ביזמת העירייה. בהצגה יש לעזרא תפקיד כפול – הוא מגלם גם את השכן החירש רענן וגם את ראש העיר.

"מתוך 12 שחקנים שבעה מאיתנו משחקים כל אחד שני תפקידים", הוא אומר. "זה אתגר קשה, אלו חילופים לאורך כל ההצגה, ואם תספור לדעתי זה עובר את השמונים חילופים של כל שבעת השחקנים. אני עצמי מבצע חילוף 14 פעם. זה אדיר ויש מעט מאוד דברים כאלה. אני צריך, בכמה שניות, מהחלון למעלה של רענן, להפוך לראש העיר ולהיכנס מצד שמאל. אלו חילופים מטורפים ומדובר בכמעט מלבישה על כל שחקן שעוזרת בחילופים האלו. אנחנו עוד לפני חזרה עם התלבושות, וכשזה יתרחש אני מאמין שמאחורי הקלעים תהיה הצגה בפני עצמה. מי שאוהב תיאטרון רואה בזה אתגר, ובלי אתגרים אין פלפל בדבר הזה שנקרא 'תיאטרון'".

 

מה אתה חושב על ההפקה הזו?
"זו הצדעה נהדרת לקישון, שלדעתי האישית גם מחזאים שבאו אחריו כמו נסים אלוני וחנוך לוין למדו ממנו. הוא הקדים אותם, אין מה לעשות. אני מרשה לעצמי לומר את זה כי אני אמרתי את המילים הראשונות של לוין על הבמה. קישון תמיד ידע לכתוב דיאלוגים מבריקים במערכונים, במחזות ובתסריטים שלו וליצור בהם סיטואציה קומית נפלאה".

 

מה אהבת בסרט "תעלת בלאומילך"?
"הסרט מהווה את הדוגמא הכי טובה לסאטירה הגוגולית שקישון כתב על פקידות, ביורוקרטיה, שררה ושחיתות של רשויות הממשל. כמו כן, גם 'השוטר אזולאי' נולד שם בבלאומילך, עם הדמות של שייקה אופיר. קישון בחר את השחקנים המעולים ביותר, כמו שרגא פרידמן ואברהם רונאי, אבל יותר מזה אני רוצה להזכיר שני שחקנים שהיו דומיננטיים אך אלמונים לחלוטין – נתן וולפוביץ' בתפקיד ראש העיר – איש קטן, צנום, עצבני, חסכן במילים, רציני – וזישה גולד בתפקיד רענן – שעוד הספקתי להיות איתו בהבימה. הוא היה ממש ליצן, וגם מומחה לאיפור".

 

אלו שני התפקידים שאתה מגלם
"כשקיבלתי את התפקידים האלה הייתה לי איזו רווחה, שאני יכול להזכיר את שמותיהם של שני האנשים האלו, שבאמת לא זכו לעדנה גדולה. אני תמיד אומר ב'תקלה קלה', הערב שלי בקפה תיאטרון, שאם הזכרת שניים או שלושה שחקנים אנונימיים מהעבר הרחוק אז עשית את המצווה הגדולה ביותר. אני עצמי מזכיר 45 שחקנים בסיפורים שלי. אני תמיד מוחה שיש פרס לשחקן ראשי, לתפקיד משנה, ואין פרס לתפקיד אפיזודי. תמיד אומרים שאין תפקידים גדולים אלא יש שחקנים גדולים, ואם שחקן גונב את ההצגה עם תפקיד אפיזודי, אז פרס היה יכול להצדיק את האמירה הזו".

 

למחזמר "דבר מצחיק קרה"

 

להצגה החדשה "תעלת בלאומילך"



עזרא דגן וגולן גרוס בחזרות להצגה "תעלת בלאומילך"עזרא דגן ושלמה בראבא מאחורי הקלעים של המחזמר "דבר מצחיק קרה"
מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים