ענת גוב וגלעד עברון זוכי פרס מחזאות ע"ש נסים אלוני

פרס המחזאות מטעם קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות של עיריית תא עש נסים אלוני לעונת 2011 יוענק השנה למחזאית ענת גוב
על המחזה סוף טוב בתיאטרון הקאמרי ולגלעד עברון על מחזהו יוליסס על בקבוקים בביצוע תיאטרון חיפה ואנסמבל הרצליה הפרס בסך 5000 ₪ לכל אחד
הפרס יוענק בתום הצגה חגיגית של סוף טוב בתיאטרון הקאמרי ביום א' 26.2.12 בשעה 20:30
כמו כן יוענק בתום ההצגה פרס עס 2000 ₪ ליוצר צעיר עש יעקב הכהן זל (דובר הבימה) לדרמטורגית שחר פנקס על פעילותה בהפקת ההצגה אם יש גן עדן בתיאטרון הבימה.

חבר השופטים:
פרופ' גד קינר, ראש החוג לתיאטרון באוניברסיטה תא, פרופ' נורית יערי, מבקר התיאטרון צבי גורן, העיתונאית שרית פוקס, מנכל הקאמרי נעם סמל, רות טון נציגת הבימה.
נימוקי חבר השופטים
חבר השופטים של פרס נסים אלוני למחזאות מקורית לשנת 2011 החליט להעניק את הפרס למחזאית ענת גוב
על הפאנטזיה המוזיקלית הכובשת שלה סוף טוב, העוסקת באורח מפתיע, ובניגוד לצפוי, בחרדה הכלל-אנושית מפני מחלת הסרטן באמצעי ההומור, הקומדיה השחורה והמחזמר.
המחזה רב-התעוזה, העוסק לא רק בדרכי התמודדות עם המחלה הסופנית, אלא גם במאבקו של היחיד על זכותו לבחור בדרך בה יגיע אל סופו הטוב כנגד שחצנותו של המימסד הרפואי, הוא יצירה מהנה בדרכה ושנונה להפליא, המצדיעה בהומור המקאברי שבה, ובהתקוממותה של הגיבורה כנגד מסלול הידרדרותה הפיזית והנפשית של החולה ומחיקת זהותה הייחודית, לעוצמתה ולגדולתה של רוח האדם. בכך לא זו בלבד שהמחזה משמש כווסת ריגושי תראפויטי לשחרור הפחדים הקמאיים המודחקים בנפשו של כל צופה מפני המחלה ומפני ההשפלות, הטיפולים המכאיבים ואיבוד הצלם הכרוכים במסע אל הסוף הטוב - כותרת שהינה בגדר רפרור סרקסטי לסיומה הקלאסי המסורתי של הסוגה הקומית - אלא שהוא מהווה גם הישג דרמטי בולט. כך, לדוגמה, משכילה ענת גוב לעצב דמויות רב-רובדיות בכפוף למגבלות הסוגה, החל בגיבורה, שחקנית ידועה, העוברת משלב ההכחשה לשלב העמידה על זכותה ליטול את גורלה בידיה, דרך הדמויות האינדיוידואליות של החולות הותיקות ושל נציגי הרפואה המיומנים והרברבניים, וכלה בייצוגים המטאפוריים של הסרטן עצמו. וכך גם השירים, מהישגיה הבולטים של היצירה, בהם מובעת ברוח ברכטיאנית תמצית מסריו המתריסים של המחזה כנגד הגורל האכזר, והמזמינים תרגום לשפת במה, הלחנה וכוריאוגרפיה רבת השראה, דימיון וברק. סוף טוב הוא בעינינו גולת הכותרת ביצירתה של ענת גוב.
על כל אלה מצאנו את ענת גוב ראויה לפרס אלוני לשנת 2011.


פרס נסים אלוני לעונת 2011 ליוליסס על בקבוקים מאת גלעד עברון

חבר השופטים של פרס נסים אלוני למחזאות מקורית לשנת 2011 החליט להעניק את הפרס למחזאי גלעד עברון על מחזהו יוליסס על בקבוקים, אחת היצירות החשובות ויוצאות הדופן שחוברו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. המחזה, פרי עטו של אחד היוצרים המקוריים ביותר בדרמה הישראלית, מבחינת הנושאים בהם הוא עוסק והן מצד התחביר התאטרוני הבלתי שגרתי שלו, הינו דרמת אבסורד פיוטית פוליטית מתוחכמת ונועזת, הממחישה באורח נוקב את העיוות המשווע, ההומני והמוסרי, בו אנו חיים, לרוב מבלי דעת וחשבון נפש
על השלכותיו של מצב זה.

סיפורו של המורה לספרות, הנידון למאסר על שהעז לנסות להבריח לעזה הנצורה ספרות רוסית באמצעות רפסודה על בקבוקים, הוא דימוי בימתי בעל משמעות מקומית והדהודים אוניברסליים על חיוניותה של התרבות להישרדותו של האדם, ומטאפורה המגלמת בחובה זעקת מחאה כנגד האטימות האנושית וערלות הלב בה אנו נוהגים בשכנינו. באמצעות הניגוד התהומי בין דמותו הדון-קישוטית של המורה - יורשו של גיבור מחזהו הקודם של עברון, הטענה של דון קיחוטה, שזכה לכינוי המיתי יוליסס הודות לאודיסיאה ההרפתקנית שלו, המובילה בסופו של דבר למותו הטראגי - לבין העיוורון, הנתק מן המציאות והשחיתות המוסרית בה שרויות הדמויות הישראליות מצידו השני של המתרס הפוליטי (כשדמותו ההמלטית המתלבטת של עורך דין איזאקוב, פרקליטו של יוליסס, משמשת כסוכן של המחזאי המובלע המחייב אותנו להציג לעצמנו שאלות קשות ובלתי מתפשרות), מצליח גלעד עברון במקום בו נכשלו מספר יוצרים אחרים: להציב בפנינו מראה החושפת בלי רחם את הכרסום והסיאוב העמוק בצלמנו כחברה, שהתגדרה פעם בערכיה ההומניים ובנעלותה התרבותית, עקב מצב הכיבוש המתמשך והדהומניזציה של הפלסטינים. גלעד עברון מלמד אותנו כי היום שוב אין צורך בשריפת ספרים על מנת להוביל לשריפת אנשים; די למנוע מהם גישה לספרים, על מנת להופכם לבני אדם נחשלים ומפגרים, ואותנו למי שאיבדו את צלמם האנושי.
על קולו המצפוני, מקוריותו הדרמטית, והמעוף הפיוטי שבלשונו החזותית והמילולית, מצאנו את גלעד עברון ראוי לפרס נסים אלוני לשנת 2010.
חתומים: מר צבי גורן, פרופ' נורית יערי, פרופ' גד קינר

פרס יעקב הכהן 2010 לדרמטורגית שחר פנקס

חבר השופטים לפרס יעקב הכהן ליוצר המקורי לשנת 2010 החליט להעניק את הפרס לשחר פנקס, על פעילותה כדרמטורגית בהפקת אם יש גן עדן בתאטרון הלאומי הבימה לצידה של דפנה אנג'ל, מעבדת הרומן של רון לשם, והבמאי משה קפטן.
מקצוע הדרמטורג - הסוכן התאטרוני המסייע להפיכתו של המחזה הכתוב לטקסט תאטרוני מוצג בנסיבות אמנותיות, חברתיות ופוליטיות מוגדרות, האמון על עבודת המחקר שעליו מתבססת ההפקה והמשמש כבן שיח וכיועץ לעושים במלאכה, ובמיוחד למחזאי, למעבד ולבמאי - עדיין לא זכה במקומותינו להכרה הבינלאומית בחשיבותו לרמתה ולמורכבותה של ההפקה, הכרה לה הוא זוכה באורח מסורתי בארצות מרכז-אירופה, ולאחרונה גם בארצות הברית ובארצות נוספות.

פעילותה בהפקת אם יש גן עדן של הדרמטורגית הצעירה שחר פנקס, בוגרת החוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב, שהינה מחזאית מחוננת בזכות עצמה כפי שהוכח, בין היתר, במחזה הפיוטי המרגש אבא שלי לא ציפור, תרמה רבות להפיכתו של הרומן האפי על עולמה של קבוצת חיילים הלכודה במוצב הבופור לטקסט דרמטי רב-רובדי, סוחף ועוצמתי. בצד התחקיר המדוקדק ההכרחי בעיבוד יצירה ספרותית כמו-תיעודית לבמה, סייעה שחר פנקס לעיצובו של שיח דרמטי, המגלם מערכות יחסים מורכבות, ססגוניות ומתפתחות בין דמויות שזכו לאיפיון אינדיוידואלי מעורר הזדהות, והמבטא בחריפות וברגישות את המגוון העשיר של רגשות האימה, הגעגועים, האחווה והסכסוכים של החיילים וביניהם. וזאת במסגרת תבנית הדוקה של מבנה עלילתי רב-ערוצי, המתקדם לא רק באורח קווי, אלא משלב בחובו גם קטעי חלום ומבטים לאחור, ומערב את הצופים בהוויית הסכנה והרעות של תושבי המוצב. זו משימה דרמטורגית מסובכת הדורשת יכולת של בחירה וארגון היסודות הרלוונטיים להפקה מתוך המקור הספרותי, וטרנספוזיציה שלהם לאמצעיה הייחודיים של אמנות התאטרון. שחר פנקס, כשותפה למעבדת ולבמאי, ביצעה במובנים אלה מלאכה מופתית הראויה להילמד ולהיחקר.

על כל אלה מצאנו לנכון להעניק את פרס יעקב הכהן ליוצר המקורי לשחר פנקס, ומתוך שאיפה להעלות את המודעות לחשיבותו של תחום הדרמטורגיה.

חתומים: מר צבי גורן, פרופ' נורית יערי, פרופ' גד קינר

 



מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים