ריאיון עם יעל טל


ריאיון עם יעל טל

 

"הייתה אווירה מאוד חזקה של כוח נשי", מספרת יעל טל על החזרות להצגה "הפושעים החדשים" בה היא משחקת. שוחחנו על העבודה עם עדנה מזי"א, החיבור להצגה ולדמות והמשחק מאחורי מסך

 


במרץ 2012 עלתה בתיאטרון הקאמרי ההצגה "בית ספר לנשים" של מולייר שביים אודי בן-משה. ההצגה הזו סימנה את הצטרפותה של השחקנית יעל טל לתיאטרון הקאמרי, שמאז גם הספיקה לשחק ב"שיגעון באופרה" של קן לודוויג, לקפוץ לתפקיד אופליה ב"המלט" ועכשיו היא לוקחת חלק ב"הפושעים החדשים" של עדנה מזי"א.

 

"זה יהיה שימוש בלשון המעטה להגיד שאני מאושרת כאן", היא מגלה. "וזו תהיה קלישאה להגיד שזה המקום שחלמתי להיות בו, אבל זו האמת. בכל לבי רציתי להגיע לתיאטרון ומשהו בי תמיד נמשך לתיאטרון הקאמרי, כנראה מאז שראיתי את 'אשכבה' בכיתה ט'. מהרגע שנכנסתי קיבלתי הזדמנויות מדהימות וזו ברכה גדולה לעשות כל ערב את מה שאת אוהבת, לא הרבה אנשים זוכים לזה".

 

ההצגה "הפושעים החדשים", שכתבה וביימה עדנא מזי"א, מספרת על דורינה (סנדרה שדה) ועל אריה (אוהד שחר), זוג נשוי שכמו רבים סובל מהמשבר הכלכלי. אריה חי על ניהולה של קרן קטנה ודורינה מקבלת קצבה על כך שהיא מטפלת באמה המטושטשת אנקה (רבקה מיכאלי), ויש צורך להדק את החגורה.

 

כך, עד שיום אחד דורינה פוגשת בנערת ליווי, נעמי (רותי אסרסאי), שמציעה לה דרך יצירתית ולא בדיוק חוקית להגדיל את ההכנסה בקלות, דרך שעל דורינה להסתיר משאר בני משפחתה. בהצגה, יעל מגלמת את דמותה של במבי, בתם של דורינה ואריה ונכדתה של אנקה (זו כבר הפעם השנייה בה יעל ורבקה מיכאלי מגלמות סבתא ונכדה, אחרי שעשו זאת בסדרת הטלוויזיה "בנות הזהב" בה השתתפו השתיים).

 

"במבי היא בת לזוג הורים בורגנים תל-אביביים", יעל מציגה את דמותה. "היא רוצה להיות סופרת אז היא נוסעת לדרום-אמריקה בתקווה למצוא שם השראה לספרה הראשון. כשהיא חוזרת הביתה במפתיע באמצע הטיול היא מגלה מה הבית הפך להיות. אחרי השוק הראשוני היא מחליטה להפוך את הדפקט לאפקט ולחבור לאמה כדי לקבל השראה לספר שמעולם לא כתבה".

 

יש נקודות דמיון בינך לבין במבי?
"קודם כל, גם אני גדלתי בבית תל-אביבי, אמנם יותר בוהמייני מבורגני, וכמו במבי שנוסעת עד קצה העולם בתקווה להגשים את עצמה גם אני בן-אדם שכל החיים שלו רודף אחרי החלומות שלו וגם אני מכירה את החיפושים הבלתי פוסקים כחלק ממרדף לכבוש יעדים".

 

בתחילתה של ההצגה, כאמור, במבי נמצאת בטיול בדרום-אמריקה. עם המשפחה היא מתקשרת באמצעות הסקייפ, וכדי ליצור את האפקט הקהל צופה בסצנות אלו בדמותה של במבי מעבר למסך חצי שקוף.

 

איך זה לשחק עם האמצעי הזה?
"בהתחלה חשבתי שיהיה משהו קצת מתסכל בלהתחבא מאחורי המסך, אבל יש בזה משהו דווקא נחמד, כי הכלי העיקרי בסצנות האלה הוא הקול שלי, וזה חימום נפלא לקול עצמו ולכוונות שלי שיכולות לבוא לידי ביטוי רק על ידי הקול ופחות מהגוף והתנועה על הבמה. כשאני נכנסת סוף סוף לבמה, בשליש האחרון של ההצגה, אני כבר על קוצים, וזה כיף כי הרצון הגדול שלי כשחקנית לדרוך כבר על הבמה פוגש את הרצון של במבי, שכבר רוצה לחזור הביתה ולמצוא את המקום בו היא תוכל להשאיר את החותם שלה".

 

איך הייתה העבודה עם עדנה מזי"א?
"עם עדנה הייתה חוויה נפלאה ומעניינת. היא שכתבה את המחזה יחד איתנו תוך כדי החזרות. היא כל כך קשובה לשחקנים שלה ופתוחה להצעות ושינויים. זה פרגון שרק יוצרת שבטוחה בעצמה יכולה להעניק. כששמעתי את תגובות הקהל כשעלינו עם ההצגה בפעם הראשונה גם הבנתי שהיא אחת המחזאיות שהכי מכירות את הקהל הישראלי. זה כיף גדול לשחק במחזה שלה".

 

ואיך הייתה העבודה עם הקאסט?
"זה קאסט שמורכב בעיקר מנשים, והייתה אווירה מאוד חזקה של כוח נשי. יצאתי מהחזרות עם חוברת מלאה במתכונים, דיאטות ועצות לחיים. חוץ מזה, אין ספק שהעבודה עם סנדרה ורבקה הייתה נפלאה בפני עצמה. מדובר בשחקניות גדולות וזה מאוד נעים לדעת שעם הכישרון מגיעה גם אישיות לא פחות גדולה. לפעמים תוך כדי הצגה אני קולטת שאני משחקת איתן על הבמה ושואלת את עצמי 'מה את עושה פה? את ילדה בת שש, לכי הביתה, מה את עושה עם כל האנשים האלו?' אני חוזרת להיות הילדה שראתה את השחקנים האלו בטלוויזיה ובתיאטרון. זה באמת מרגש".

 

איפה את מתחברת להצגה?
"לצערי, גם המשפחה שלי נאלצה להיתקל לאורך החיים במשברים כלכליים כאלה ואחרים – לשמחתי ההורים שלי לא היו כאלה "יצירתיים" כמו דורינה והבית  נשאר בית מגורים, עד כמה שאני יודעת... במחשבה שניה תן לי לחזור אליך עם זה".

 

לעמוד ההצגה "הפושעים החדשים"



פוסטר ההצגה "הפושעים החדשים" בתיאטרון הקאמרייעל טל. צילום: איתן טל
מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים