אולה שור סלקטר היא אלקטרה


אולה שור סלקטר היא אלקטרה

 


"לשחק טרגדיה יוונית באולם אינטימי זה אתגר", משתפת אולה שור סלקטר, המשחקת בתפקיד הראשי בהצגה "אלקטרה" שתעלה בקרוב בתיאטרון הקאמרי. דיברנו איתה על המחזה, השאלות שעולות ממנו והתחושות לקראת הבכורה

 

על-פי המיתולוגיה היוונית, אלקטרה הייתה בתו של אגממנון, מלך מיקנה, שעם שובו ממלחמת טרויה נרצח כחלק מקשירת קשר של אשתו קליטיימנסטרה ומאהבה אייגיסתוס. שניהם רוצים למשול ולכן רוצים להרוג את אחיה של אלקטרה, אורסטס, שעלול לנסות לרשת את הכתר. אלקטרה, אז עוד ילדה, מצילה אותו מהרצח, ונשארת לחיות חיי בדידות ועבדות תחת שלטון אמה ומאהבה, כשהיא מחכה שאחיה יחזור ויעזור לה לנקום.

 

סיפורה של אלקטרה היווה השראה לכותבים רבים, ועוד בתקופת יוון הקלאסית עובד על-ידי שלושה מחזאים: אייסיכלוס סיפר את סיפורה כחלק מטרילוגיית המחזות "האורסטיאה", והמחזאים אוריפידס וסופוקלס, כל אחד לחוד, כתבו מחזה אודות אלקטרה שגם נשא את שמה. זאת, בנוסף לעיבודים לבמה בתקופה המודרנית, כמו המחזה "הזבובים" של ז'אן-פול סארטר והאופרה "אלקטרה" של ריכרד שטראוס.

 

ביולי הקרוב תעלה בקאמרי הפקה למחזהו של סופוקלס בבימוי כפיר אזולאי, כשאת תפקיד אלקטרה תשחק אולה שור סלקטר. זו לא הפעם הראשונה שאולה משחקת במחזה יווני קלאסי – ב-2012 היא השתתפה ב"נשות טרויה" של אוריפידס בתפקיד קנסנדרה וב-2006 ב"אנטיגונה" של סופוקלס בתפקיד אנטיגונה, עליו זכתה בפרס שחקנית השנה לאותה השנה.

 

"בכל פעם זה מסע שונה," היא מספרת. ״קודם כל כי המחזות שונים סיפורית ודרמטורגית זה מזה, אך בעיקר המסע תלוי בבמאי ההפקה ובקונספט שלו. כשנוגעים בחומר כזה – שהוא חומר עז ביטוי המביא סיפורים מהמיתולוגיה היוונית– העיסוק בו הוא תמיד מרתק. תמיד נשאלת השאלה לאן לוקחים את הדבר הזה – משאירים 'as is'? עושים משהו מודרני? מה הוא תפקיד המקהלה? איך זה מתקשר עם המציאות שלנו? בכל פעם זה מסע אחר, והפעם זה בניצוחו של כפיר אזולאי".

 

מה יש במסע הזה?
"כפיר מתייחס למחזה כסוג של דרמה משפחתית בבית המלוכה של מיקנה. דרמה שבה, בשביל הבת הבכורה אלקטרה, הזמן עצר מלכת ביום שבו אמה ומאהבה רצחו את אביה, פירקו למעשה את התא המשפחתי הקודם ומולכים ביד רמה בממלכה. אלקטרה הצילה את אחיה הקטן ביום שאביהם נרצח והבריחה אותו מהממלכה, כדי שלא יירצח גם כן, כטוען לכתר אביו. מאז חלפו כ-15 שנים, אך היא מסרבת להשלים עם גורלה ומצפה לאחיה כדי לנקום באמם ובבעלה. מערכות היחסים בתוך המשפחה השסועה הזו – בין האם אלקטרה, בין אלקטרה לאחותה שבוחרת להיכנע לנסיבות חייה, בין אלקטרה ואחיה שחוזר מגלות ממושכת – מרתקות, ואנחנו שקענו בניתוחים וצידוקים שעות ארוכות. מדובר בטרגדיה יוונית, בסופוקלס, כלומר שיש שימוש ברטוריקה מפוארת ושכל צד הוא צודק וטעון ברגש. הסיפור של אלקטרה הוא סיפור של כמיהה לנקמה והוצאתה לפועל".

 

ואיך תהליך העבודה?
"העבודה מרתקת. בעדינות התעמקנו בטקסט וכל סצנה הרגישה לנו כקצה קצהו של קרחון ושאפשר לרדת לעומק עוד ועוד. מפעים לחשוב שזה נכתב לפני אלפי שנים ומצליח לרגש ולטלטל אותנו כך. המחזה מעלה שאלות כמו מהי דמות אם, הורות, יתמות, בדידות, שנאה. כמה כמיהה לאהבה יש במחזה וכמה החסך בה מביא את בני האדם לקיצוניות. בכל תמונה ותמונה במחזה הזה, נקודת הפתיחה של הדמויות עוברת שינוי של מאה ושמונים מעלות לקראת סופה. זה מעין סיפור מתח, קצר ואינטנסיבי, כמו אגרוף בבטן".

 

אילו אתגרים עומדים בפניכם?
"ההצגה עולה באולם קאמרי 3, שזה אולם קטן ואינטימי. לשחק טרגדיה יוונית בצורה אינטימית זה אתגר, כי הטקסטים נכתבו בכדי להיאמר במלא עוצמה בפני אלפי אנשים. האולם שלנו מכתיב טיפול אחר בטקסט, בסגנון המשחקי. כפיר הבמאי הדריך אותנו, השחקנים, לחשיפה רגשית גדולה ולעזות ביטוי גם יחד. אני חושבת שזו נקודת מוצא מעניינת, ונראה איך הקהל יגיב".

 

מה הקהל יכול לקחת איתו מההצגה?
"אני מקווה שנצליח לעניין אותו בשאלות אותן מציב המחזה: מהו צדק ובעיניי מי? האם הכול מותר בשם הצדק, כולל רצח? האם ביצוע הנקמה מביא נחמה? אני חושבת שכפיר, בעזרת ההצגה, מוביל לתשובה – רצח הוא רצח, גם אם הוא צודק".

 

מה התחושות רגע לפני שההצגה עולה?
"בהפקה הזו, מלבד התפקיד המאתגר, נפלה בחלקי הזכות לעבוד עם פרטנרים ויוצרים מופלאים, כל אחת ואחד מהם, ובראשם כפיר הבמאי. אני רק מתרגשת נורא. מתרגשת ומצפה למפגש עם הקהל".

 

לעמוד ההצגה "אלקטרה"



אולה שור סלקטר בתמונה מתוך ההצגה החדשה בתיאטרון הקאמרי - "אלקטרה"אולה שור סלקטר. צילום: גדי דגון
מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים