ריאיון עם נתן דטנר

איך נתן דטנר נכנס לדמותו של האלוף גורודיש? מה מביא את הקהל של ההצגה "גורודיש" לקתרזיס? ולמה המשקפיים היו כל-כך חשובים? כל התשובות ועוד – בפנים

 

שמואל גונן, הידוע בכינויו "גורודיש", היה המח"ט של חטיבה 7 במלחמת ששת הימים, והוא היה אחד מאנשי הצבא שהובילו את מדינת ישראל לניצחון המוחץ על מדינות ערב באותה מלחמה. הדבר הוביל לכך שהוא התקדם במהירות בסולם הדרגות והפך לאחד האלופים הצעירים בתולדות צה"ל, והוא נכנס לתפקידו כאלוף פיקוד הדרום פחות מחודש לפני שהחלה מלחמת יום הכיפורים. מה שקרה במלחמה ההיא, ומסקנות ועדת אגרנט שמצאו שיש לו חלק במחדל, הורידו את גורודיש ממעמד של גיבור מלחמה למעמד של מצורע.

 

ב-1993 עלה לראשונה המחזה "גורודיש" שכתב וביים הלל מיטלפונקט, המספר את סיפור עלייתו ונפילתו של האלוף גונן כסיפורה של מדינה שלמה. בדצמבר האחרון עלה בתיאטרון הקאמרי המחזה בשנית, גם הפעם בבימויו של מיטלפונקט, כשהמחזה שונה מעט בהתאם לפרוטוקולים ממלחמת יום הכיפורים שנחשפו בשנים האחרונות. מי שמגלם הפעם את דמותו של גורודיש הוא נתן דטנר.

 

איך נכנסים לנעליים של דמות היסטורית?

"קודם כל מחליטים אם הולכים על חיקוי חיצוני או לא. בגלל שזה לא מחזה דוקומנטרי ובגלל שלפחות חלק מהקהל מכיר את הדמות, הלכתי על המשקפיים שהיו הדבר הדומיננטי אצל גורודיש מבחינה חיצונית. לגבי המאפיינים האחרים שלו, אפשר להיעזר בעצם העובדה שיש חומרים על האיש – סרטים, הקלטות, כתבות – אבל אלה משמשים רק עזרים טקטיים למה שאני קורא לו 'התנ"ך של ההצגה', המחזה. אין ספק שהמחזאי עצמו עשה שמונים אם לא מאה אחוז מעבודת התחקיר, והוא מציג אותה כמו שהוא בחר להציג אותה, והיא צריכה להוות שמונים אחוז מהעבודה שלי. אחר-כך נכנס האלמנט השלישי, האלמנט השיפוטי. מכיוון שהוא דמות טרגית, שמבחינה היסטורית ידוע מה קרה לו ומה הדעה עליו, נורא קל ליפול למלכודת ולשפוט אותו תוך כדי העשייה שלו, להחליט שהוא היה רע או טוב ולעשות אותו בהתאם. זו טעות בעיניי, ולכן החלטתי שמה שאני עושה זה לנסות להבין אותו בכל שנייה ולהבין למה הוא החליט מה שהוא החליט, כמובן מתוך נקודת הנחה שכמו כל אדם הוא עשה הכל כי הוא חשב שהוא עושה את הדבר הנכון. את השיפוט השארתי לקהל הצופים, הוא מספיק אינטליגנט כדי לשפוט אותו וגם את המדינה שעומדת מולו על הבמה".

 

איך הייתה העבודה עם הלל מיטלפונקט?

"עבודה עם הלל זו עבודה עם חבר, זו לא הפעם הראשונה בה אנחנו עובדים ביחד. אנחנו שני אמנים שעברו כברת דרך ארוכה ונפגשו בכל מיני צמתים לעבודה משותפת. יש בהלל שילוב של נעימות, אסרטיביות, אינטליגנציה ובעיקר מתן חופש לשחקן ללכת עם התפקיד, וזה מאוד קריטי לשחקן. זה, בנוסף לכך שהוא היה עין חיצונית לעבודה שלי וכך הוא היה יכול להגיש לי עזרה בכל פעם שנזקקתי לה, וזה היה נפלא. מעבר לכך, הלל הוא מחזאי גדול וזה אחד המחזות הנפלאים שלו, ככה שבכלל היה מדובר בחוויה נעימה".

 

ההצגה עוסקת בשבר של מלחמת יום הכיפורים. עוד רלוונטי לדון בו ב-2015?

"זו אחת השאלות שהתחבטנו בה. בדרך כלל תפקיד התיאטרון הוא לקחת מציאות מסוימת ולהאיר אותה בספוט חזק, ומהמיקרוקוסמוס הזה להסיק על המאקרו. מלחמת יום הכיפורים הייתה אירוע מאוד גדול בהיסטוריה של מדינת ישראל ועם ישראל, וחשבנו שבעקבות השבר שהיא יצרה אנשים בפוליטיקה, בצבא ובחברה הישראלית הסיקו מסקנות. אבל הנה, כשמציגים את אותו המקרה אחרי ארבעים שנה הקהל יוצא עם סוג של קתרזיס, כי הוא חווה סוג של חוויה שהוא מזדהה איתה, כזו שאתה אומר לעצמך 'אלוהים, כנראה ששום דבר לא השתנה' וחבל. הלוואי שהיינו יכולים לבוא ולומר 'בואו תראו מה קרה פה לפני ארבעים שנה, לא תאמינו איך נראינו אז', אבל זה לא המצב וזו אחת הסיבות שההצגה הזאת מצליחה, כי הקהל רואה על הבמה את מה שהוא רואה היום".

 

ציפיתם בצוות ההצגה לכאלו תגובות חזקות?

"רצינו, האמנו, אבל לא חשבנו שזה יהיה בכזה גודל וכזו עוצמה. בהחלט הופתענו מהעוצמה של התגובות".





מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים