ריאיון עם שמחה ברבירו

ההצגה "מקבת", שכתב ויליאם שקספיר וביים עמרי ניצן, מספרת על מקבת (גיל פרנק), שבעקבות נבואה הצופה לו את המלוכה מתחיל במסע רצח חסר רסן במטרה להחזיק בכס המלכות של סקוטלנד. בהצגה, מגלם שמחה ברבירו את לנוקס.

מיהו לנוקס?
"לנוקס הוא אציל, מאנשי החצר הנאמנים למלך דנקן. הוא אחד מאותם אנשים שנמשכים לכוח ואינם בוחלים בהחלפת צד. לאחר רצח דנקן לנוקס בוחר בסביבתו של מקבת, ובסוף המחזה מצטרף למורדים מקבת."

מה אתגר אותך בעבודה על הדמות?
"האתגר בעבודה על לנוקס היה בעצם לגלות מה מניע אותו לפעול בצורה מסוימת במצבים שונים. חשוב היה לי להפוך אותו לדמות עגולה ,המודעת להשפעות ולהתפתחויות במחזה ושהבחירות המשתנות שלה נובעות ממניעים אנושיים."

איך הייתה העבודה עם עמרי ניצן?
"זו הפעם הראשונה שאני עובד עם עמרי ניצן. העבודה איתו הייתה מפרה, מאתגרת ויצירתית. הכיוון והבחירות שלו לגבי המחזה היו ברורים, ויחד עם זאת הוא גילה פתיחות לרעיונות שהועלו בתהליך העבודה. ההצגה היא תוצאה של שיתוף פעולה בין עמרי הבמאי, שלו ניסיון עשיר עם המחזות השייקספיריים, וקבוצה של שחקנים מקצוענים, יצירתיים, אינטליגנטיים וברוכי כשרון טבעי, ללא יוצא מן הכלל."

שיחקת בלא מעט מחזות של שקספיר. מה אתה אוהב אצלו?
"המחזות השייקספיריים הם נצחיים. האקטואליות שלהם היא מעבר לזמן ולמקום והם נוגעים במאוויים והיצרים הכי בסיסיים של האדם. אחת מאבני היסוד של עבודת השחקן היא הטקסט. אני באופן אישי שואב הנאה עצומה מהעבודה על הטקסט השייקספירי, בין היתר מכיוון שתמיד מתגלים בו רבדים ומשמעויות חדשים ובנוסף, הוא מציב בפני אתגר כיצד ליצוק את השפה השייקספירית הלירית לדמות נגישה לצופה בן זמננו."

מעבר למשחק, לשמחה יש עיסוק אמנותי צדדי: צילום.

"מאז ומעולם נמשכתי לתחומים שונים של אמנות," הוא מספר. "הצילום עבורי הפך לדרך נוספת להביע את עצמי בצורה אומנותית. בתפיסת הרגע המכריע בצילום יש משהו ראשוני, גולמי, אמיתי ואינטואיטיבי. אני אוהב לצלם בעיקר פורטרטים ולגלות, מעבר לחזות החיצונית, רבדים עמוקים נוספים. אני חושב שבעזרת המצלמה ניתן לחדור לתוך נפש האדם ולחשוף רגעים אינטימיים ואנושיים."

במה משחק וצילום מקבילים?
"גם המשחק וגם הצילום הם דרכי ביטוי אמנותיות שמעוררות תגובה רגשית אצל המתבונן. כשחקן, אני מנסה להציע נקודת מבט אישית וחושפת פן חדש ומסקרן בדמויות שאני מגלם. גם בצילום אני מנסה באמצעות נקודת המבט האישית שלי לחשוף את הרבדים הנוספים של המצולם. העבודה בתיאטרון כרוכה בהקשבה: לפרטנרים, לסיטואציה, למה שקורה בחלל ועל הבמה. אתה חייב להיות דרוך, לא לוותר על אף רגע, לחיות כל הזמן על הבמה. גם בצילום יש דריכות והקשבה בהמתנה לרגע הנכון, האמיתי, שאותו אתה בוחר להנציח."

יש לך תכניות לצילומים שלך?
"יש רעיון לתערוכת פורטרטים של מצולמים שעבדתי איתם במהלך השנים."

לאהבה שלך לצילום יש קשר לזה שלנוקס מסתובב בהצגה עם מצלמה?
בהפקה של 'מקבת' צילמתי ותיעדתי חלק מהחזרות. בשלב מסוים הציע עמרי שגם לנוקס, הדמות שאני מגלם, תשתמש במחזה במצלמה, וככה המצלמה הגיעה אל לנוקס."

לעמוד ההצגה "מקבת"



תמונה שצילם שמחה ברבירו בחזרות להצגה "מקבת"תמונה מתוך ההצגה "מקבת". צילום: ג'ראר וקרן אלוןשמחה ברבירו. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים