יום התיאטרון הבינלאומי

מחר, יום שישי 27 במרץ, יצוין יום התיאטרון הבינלאומי בכל העולם. השנה נבחר לשאת דברים בשם הקהילייה הבינלאומית של עולם התיאטרון הבמאי הפולני קז'ישטוף ורליקובסקי | צילום: בארטק ואז'כה (Bartek Warzecha)

 

מידי שנה ב-27 במרץ מציין המכון לתיאטרון בינלאומי של ארגון אונסקו (The International Theatre Institute – ITI) את יום התיאטרון הבינלאומי ברחבי העולם. מדי שנה מזמין מכון ITI איש תיאטרון בעל שיעור קומה לשאת דברים, מחשבות והרהורים על תיאטרון, תרבות ושלום. ההודעה הראשונה נכתבה על ידי ז'אן קוקטו מצרפת בשנת 1962 ובמרוצת השנים כתבו דברים בין היתר ארתור מילר, לורנס אוליביה, פיטר ברוק, אז'ן יונסקו, אדוארד אולבי, ג'ון מלקוביץ, דריו פו ועוד.

 

השנה נבחר לשאת דברים הבמאי הפולני קז'ישטוף ורליקובסקי (Krzysztof Warlikowski). בשנת 2009 התארח וורליקובסקי בתיאטרון הקאמרי עם ההצגה "קרום" של תיאטרון TR בוורשה, וזכה לשבחים רבים בארץ על האינטרפרטציה החדשנית שלו לטקסט של חנוך לוין. בשנת 1998 הוא ביים בתיאטרון באר שבע, את "הנשים הפיניקיות" מאת אוריפידס, ובבית הספר הגבוה למשחק בית צבי ביים את "המשפט" של קפקא ב-1996, ו"המלט" ב-1997.

 

להלן דבריו של ורליקובסקי ליום התיאטרון הבינלאומי לשנת 2015 (תרגום מאנגלית: נרדין שריף):

 

את המורים האמיתיים של התיאטרון מוצאים בקלות רחוק מהבמה. אין בהם עניין בתיאטרון ככלי לשכפול מוסכמות ולריבוי קלישאות. הם מחפשים את המקור הפועם, את הזרם החי שנמצא בדרך כלל רחוק מאולמות התיאטרון ומקהל האנשים שנוטה להעתיק עולם זה או אחר. אנחנו מעתיקים במקום לייצר עולמות אשר מתמקדים או תלויים בדיון עם הקהל, ברגשות שמשתרעים מתחת לפני השטח. למעשה אין דבר שיכול לחשוף תשוקות נסתרות יותר מתיאטרון.

 

לעיתים תכופות אני פונה לפרוזה שתכוון אותי. בכל יום אני מוצא את עצמי חושב על אותם הסופרים שניבאו בביישנות לפני כמעט מאה שנה את שקיעת האלים האירופיים, הדמדומים שצללו את התרבות שלנו אל תוך החשיכה שעוד לא הוארה. אני חושב על פרנץ קפקא, תומאס מאן ומרסל פרוסט. היום אני מוסיף גם את ג'ון מקסוול קוטזי לרשימת הנביאים.

 

הם הבינו בהגיון הישר שלהם את הסוף הבלתי נמנע של העולם- ואני לא מתכוון לסוף של כדור הארץ אלא לסוף מודל הקשר האנושי – סוף הסדר החברתי והמהפך נגדו. אנחנו חווים היום בחריפות את מה שהם הבינו ברגש המשותף שלהם. אנחנו חיים אחרי הסוף של העולם, אנחנו שחיים מול הפשעים והקונפליקטים שבאופן יומי מתפרצים למקומות חדשים מהר יותר אפילו ממה שהתקשורת שנמצאת בכל מקום יכולה להעביר. שריפות אלה מהר מאוד הופכות להיות משעממות ונעלמות מהתקשורת ללא חזרה. אנחנו מרגישים אימה וחוסר אונים. יותר לא יכולים לבנות מגדלים וחומות להגן עלינו מדבר, ההיפך, בניית חומות ומגדלים צורכת חלק גדול ואנרגיה גדולה מחיינו. יותר אין לנו כוחות לנסות להציץ מעבר לשער, מאחורי הקיר. וזה בדיוק המקום שבו תיאטרון צריך להיות נוכח ומחפש את כוחו. להציץ במקום שבו אסור.

 

"האגדה מבקשת להסביר מה שלא ניתן להסביר. משום שהיא מעוגנת בקרקע המציאות, זה חייב להסתיים בבלתי מוסבר" – כך קפקא תיאר את השינוי שעבר פרומתאוס באגדה. יש לי הרגשה חזקה שצריך לתאר את התיאטרון באותם מילים. זה סוג התיאטרון שמעוגן באמת, שממצה את מטרתו בלא מוסבר. את זה אני מאחל לכל עובדי התיאטרון, אלה על הבמה ואלה בקהל, אני מאחל את זה מכל ליבי.

 

קז'ישטוף ורליקובסקי

 

פרטים על יום התיאטרון הבינלאומי באתר ITI

 

רקע על הבמאי הפולני כרישטוף ורליקובסקי:

 

נולד ב-1962. באמתחתו למעלה מ-30 הפקות, מתוכן כ-11 הפקות המבוססות על מחזות של שקספיר הן לתיאטרון הפולני והן לתיאטרונים זרים. עבד בין היתר עם פיטר ברוק, אינגמר ברגמן, ג'ורגיו סטרלר וקריסטיאן לופה. הוא ביים בפולין, צרפת, איטליה, גרמניה ואפילו בישראל.

 

תיק עבודותיו מגוון מאוד: מ"הסוחר מוונציה", "אגדת החורף" ו"המלט" של שקספיר ועד "אלקטרה" של סופוקלס, מ"הפיניקיות" ו"הבאקכות" של אוריפידס ועד "דון קרלוס" של ורדי. הוא ידוע בעיקר בשל בימוי מחזות מודרניים כגון "המשפט" של קפקא ו"רוברטו זוקו" של ברנרד מרי קלוץ. עבודתו בהפקה של שרה קיין מ-2002, "Cleansed", בפסטיבל אביניון ובפסטיבל של אמריה במונטריאול זכתה לשבחים רבים. בין הפקותיו המפורסמות ביותר נמנים: "הדיבוק" שהוצג ב- BAM’s 2004 Next Wave Festival, ו"קרום", גם  הוא של חנוך לוין, שהוצג ב- BAM 2007. שתי הפקות אלו הועלו לראשונה בתיאטרון הלאומי הפולני בוורשה, התיאטרון אליו חבר מ-1999 ועד 2007.

 

ב-2007 הוא חזר לפסטיבל אביניון כשהוא מביים את "מלאכים באמריקה" של טוני קושנר בשיתוף התיאטרון הלאומי הפולני בוורשה. כיום מכהן כמנהל האומנותי של תיאטרון NOWY (התיאטרון החדש) בוורשה. במשך שנים הוא עובד עם אותה קבוצת אומנים. ביניהם מעצבת התפאורה Malgorzata Szczesniak והמלחין Pawel Mykietyn.

 

זכה בפרסים רבים, ביניהם: פרס "Polityka" Passport של מגזין (polityka weekly) לשנת 2002, פרס Golden Yorick ב-2003, פרס איגוד מבקרי התיאטרון הצרפתים ב-2003, פרס Meyerhold במוסקבה לשנת 2006, פרס Europe X בסלוניקי, יוון 2008, פרס Obie בשנת 2008 על בימוי "קרום" של חנוך לוין.

 

למידע נוסף אודות קז'ישטוף ורליקובסקי



מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים