עידו רוזנברג לא מתיפייף

ההצגה "סיראנו דה-ברז'ראק", שכתב המחזאי הצרפתי אדמון רוסטאן וביים גלעד קמחי, מספרת על סיראנו (איתי טיראן), סייף ופייטן מוכשר, אך בעל אף כביר מידות שמכער את פרצופו ומונע ממנו להתוודות על אהבתו בפני אהובת לבו רוקסאן (כנרת לימוני). אי לכך, הוא מסייע לכריסטיאן, יפה התואר אך העילג, לחזר אחר רוקסאן באמצעות מילותיו שלו, ובכך ליצור את המחזר המושלם – יפה ופייטן. את התפקיד של כריסטיאן מגלם בהצגה עידו רוזנברג.

איך הגבת כשהציעו לך לשחק בהצגה?
"עבדתי עם גלעד קמחי, הבמאי, כמה פעמים, גם בבית צבי וגם בבית ליסין, ובעצם זו הפעם הראשונה שאנחנו עובדים ביחד בקאמרי. הוא הציע לי את התפקיד, ואני חייב להודות שבהתחלה היה לי קצת מוזר שמלהקים אותי לתפקיד ה'יפה', ושכל המחזה מדברים על כמה שאני יפה. בסוף הבנתי שהרעיון הוא לכער מאוד את איתי."

את המחזה כתב רוסטאן על פי חוקי המשקל האלכסנדריני – שורה בת 12 הברות שמתחרזת עם השורה שבאה אחריה, מה שנותן לטקסט משקל וקצב מיוחד. את התרגום, תוך שמירה על כל הכללים, ביצע דורי פרנס.

איך העבודה עם טקסט כזה?
"קודם כל, התרגום המופלא שדורי עשה הוא באמת יצירת מופת שעומדת בפני עצמה. אנחנו התרגשנו לעבוד עם הטקסט הזה. כשחקן דווקא, המטרה היא כביכול להתעלם מהחריזה והמשקל ולנסות לשבור אותם ולהפוך את זה לטבעי ויומיומי. יחד עם זאת, יש הרבה אפשרויות שהטקסט מסוג זה מציע, כמו בדיחות למשל, כשהפאנץ' נופל על חרוז. אז היה לנו כיף גדול, כי זה עוד משהו להשתעשע איתו, לעבוד איתו, לעבוד נגדו. זה היה אתגר מאוד גדול."

כאמור, יחד עם עידו מופיע על הבמה גם איתי טיראן. מלבד ב"סיראנו דה-ברז'ראק", תוכלו למצוא את השניים מופיעים יחד במחזמר "דבר מצחיק קרה" ובהצגה "ריצ'רד השלישי" (שם עידו מחליף את ערן מור בתפקיד ריצ'מונד).

איך העבודה הצמודה עם איתי טיראן?
"איתי ואני מכירים עוד מבית צבי, ובעצם עד השנה לא עבדנו ביחד בכלל, ופתאום יצא לנו בשנה אחת לעשות שלוש הפקות ביחד, ונוצר בינינו חיבור מצוין. אנחנו מכירים טוב ומאוד מכבדים אחד את השני, כל אחד עם השוני שלו ועם האופי המסוים שלו. איתי הוא שחקן ענק, וזה כיף להיות בחברת מישהו כזה ולעבוד עם מישהו כזה. הוא מעשיר אותך ונותן לך הרבה מאוד, וחוץ מזה הוא פרטנר למופת, הוא באמת אחד הפרטנרים הטובים שאפשר לבקש. הוא מקשיב, הוא זורם והוא חושב על הפרטנר, הוא חושב עליך, וגם מאחורי הקלעים הוא חבר ואיש מרתק, איש אשכולות. נכון שלפעמים אני צוחק עליו שהוא קצת 'בוק', אבל אף אחד לא מושלם."

ואיך היה תהליך העבודה על ההצגה באופן כללי?
"אני יכול להגיד לך שהרגשתי שזו הפקה קצת מחתרתית. כל היוצרים והקאסט, אנחנו חבר'ה מאוד צעירים, אז זה מרגיש שעשינו הפקה של הילדים. ההפקה הצליחה להתקבל בחום מאוד גדול אצל הקהל ואצל המבקרים, אז אני מרגיש כאילו הדור הצעיר הבטיח וקיים. אני גם חייב להזכיר את גרי בילו ז"ל, המנהל האגדי של בית צבי, שכל השחקנים בקאסט הם תלמידיו. גם המלחין אמיר לקנר, מעצב התפאורה ערן עצמון וגם גלעד קמחי הבמאי התחילו אצלו את דרכם. הרגשנו כל התהליך את רוחו של גרי, את הערכים ואת המלאכה שלימד אותנו. זה שעבדנו בתקופת חזרות בלתי אפשרית, עם כל החגים האפשריים באמצע, והעמדנו כזו הצגה מורכבת בארבעה ימים טכניים על הבמה, זה באמת רק בזכות מה שלמדנו אצל גרי. אנחנו מתגעגעים אליו וחושבים עליו כל הצגה."

אין ספק ש"סיראנו דה-ברז'ראק" היא הצגה מצליחה: המבקרים מחמיאים, הקהל נוהר, וההצגה עברה משש הופעות בחודש בתחילת הדרך לעשרים הופעות בחודש בימים אלו, כלומר כמעט כל יום.

מה לדעתך סוד ההצלחה של ההצגה?
"אני חושב שהראש היצירתי והווירטואוזי של גלעד, שכולל בתוכו לדעת איך לקחת את היוצרים המתאימים ואת הליהוק הנכון, ביחד עם הרגישות והלב שלו, שיודעים להעביר סיפור ולרגש ולהצחיק את הקהל – זה לדעתי סוד ההצלחה של ההצגה. ברור שהמחזה טוב כמו שהוא, אבל זה הבסיס תמיד. אני חושב שלגלעד יש איזשהו מגע קסם. יש לו יכולת מאוד מרשימה לסחוף אחריו אנשים. הקסם היצירתי שלו גורם לכל אחד להפקיר את עצמו בידיו ולומר 'עשה בי כרצונך', ובצדק. הוא עומד גם מאחורי הכוריאוגרפיה, ויש לו גם עין טובה וטעם טוב בתלבושות, ברקוויזיטים, בתפאורה, בפאות – יש לו נגיעה בכל מרכיבי ההצגה, והוא יודע לחבר אותם ביחד בצורה מושלמת באותה שפה. אני חושב שהסיבה שבגללה יושבים תלמידים שלוש שעות ורואים את ההצגה, לא זזים ובסוף עומדים על הרגליים ומוחאים כפיים זה בזכות הראש הצעיר והמדליק של גלעד."

לעמוד ההצגה "סיראנו דה-ברז'ראק"



עידון רוזנברג ואיתי טיראן בהצגה סיראנו דה ברז'רק. צילום: דניאל קמינסקיעידו רוזנברג בהצגה סיראנו דה ברז'ראק. צילום: דניאל קמינסקיעידו רוזנברג בהצגה סיראנו דה ברז'ראק. צילום: דניאל קמינסקי
מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים