פותחים את אלנבי

 


בין כל החזרות, רגע לפני שההצגה "תעלת בלאומילך" עולה על הבמה, הצלחנו לתפוס את הבמאים והמעבדים גורי אלפי ואלי ביז'אווי לשיחה קצרה ושמענו על השאיפות, כיצד נולדה ההפקה והבימוי בצוותא

 

בשבת תעלה בתיאטרון הקאמרי ההצגה החדשה "תעלת בלאומילך", עיבוד לבמה לתסריט המקורי של אפרים קישון מ-1969, אשר מספר על משוגע ששם את ידו על קומפרסור ומחליט על דעת עצמו לפתוח את רחוב אלנבי, בזמן שאף אחת מהרשויות הממונות לא מטפלת בעניין והרחוב מוצא את עצמו בכאוס מוחלט.

 

מי שאמונים על עיבוד התסריט ועל בימוי ההצגה הם אלי ביז'אווי וגורי אלפי, שבימים אלו סוגרים את הקצוות ומהדקים את הדברים כדי לקבל את המוצר המוגמר בו הקהל יצפה – משחיזים את השורות, מחדדים כוונות ומלטשים את הכוריאוגרפיה של מחול התה.

 

לפני שמגיעים לסוף החזרות, ספרו איך כל זה בכלל התחיל
אלי ביז'אווי: "נפגשנו בבירת הנגב, בתיאטרון באר-שבע, שם תוכנן להעלות את 'שחק אותה סם' של וודי אלן כשגורי בתפקיד הראשי. אני הייתי אמור לתרגם, אז קבענו להיפגש כדי לעשות תיקונים ושפצורים קטנים, כמו שעושים לא פעם. עבדנו שלושה ימים במשרד של גורי בדרום תל-אביב וראינו שזה זורם לנו בטבעיות ושמצאנו שפה משותפת. כך, מה שהיה אמור להיות עבודה טכנית ומייגעת הפך לשלושה ימים מאוד מהנים. לימים ההצגה הפכה להצלחה (זכתה בפרס הקומדיה של השנה). חזרנו איש לעיסוקיו אנחנו הבטחנו לעצמנו שיום יבוא ונעשה משהו ביחד ונוצרה דינמיקה בה מדי פעם היינו שולחים אחד לשני אפשרויות לפרויקט משותף – ופוסלים. כך, עד שיום אחד גורי שלח לי 'תעלת בלאומילך'. פתאום הבנו שיש משהו שאפשר ללכת עליו".

 

גורי אלפי: "הלכנו למשפחת קישון, קיבלנו את ברכתם והתחלנו לעבוד. זה היה עוד בלי שהיה תיאטרון מאחורינו, פשוט כתבנו. כשהייתה לנו מסה כתובה ביד הגענו לקאמרי והצענו את מרכולתנו, ופה חיבקו אותנו חיבוק גדול. מאז אנחנו בתוך הדבר הזה".

 

אלי: "במשך שנה וחצי הצלחנו ליצור לעצמנו תבנית קבועה שבה יום מסוים בשבוע אנחנו עובדים איקס שעות. כל אחד התפנה מעיסוקיו השוטפים ועשינו מעין קודש לדבר הזה, מתוך אמונה שאם נעשה עבודה מספיק טובה מישהו כבר ישים על זה יד".

 

מעבר לעובדה שלהצגה יש שני במאים – דבר לא שגרתי בפני עצמו – אחד מהם גם משחק בה. גורי מגלם את דמותו של יחזקאל ציגלר, פקיד דרגה ג' במחלקת הדרכים העירונית, המנסה להשיג קידום מהבוס שלו ד"ר קויבישבסקי (שמואל וילוז'ני), זאת כדי שיוכל להתחתן סוף-סוף עם ארוסתו דבורה צוקרמן (נטע גרטי) ולהרשים לטובה את אביה, מנחם צוקרמן (יצחק חזקיה).

 

איך זה לעבוד במתכונת הזאת?
גורי: "זה מורכב, אנחנו עוד מגלים את זה, גם בשבוע האחרון. כשאני משחק אלי תמיד אומר לי 'תהיה בתוך הדבר ואל תישאר מחוצה לו', וזה משהו שמאוד קשה לי לעשות אבל אני משתדל. אבל, זה בעיקר מאוד פורה: תמיד עבדתי עם עוד אנשים, וזה תמיד מוביל לדברים נהדרים ולהפריה הדדית. גם אם במקומות מסוימים אחד חושב ככה והאחר חושב אחרת, הפשרה כביכול שמצאנו תמיד הייתה יותר טובה מהרעיון המקורי של אחד מאיתנו".

 

אלי: "עצם העובדה שעיבדנו וכתבנו את זה ביחד יצרה תשתית בסיסית ששנינו אמונים עליה, מכירים אותה ויודעים פחות או יותר לאן אנחנו רוצים להוביל אותה. כמובן שסוד הקסם הוא שהדברים דינאמיים, משתנים ומשתכללים תוך כדי תהליך. מעבר לזה, מצאנו את עצמנו מתמודדים עם אתגר נוסף: יש קאסט של 12 אנשים, יש תיאטרון ויש תביעות, ככה שגם אם חשבנו שיהיה לנו זמן להתפלפל על אי-הסכמות בינינו, מצאנו את עצמנו רוב הזמן עסוקים בלאסוף את ההפקה הזו לעבר היעד, שלתחושתנו אנחנו הולכים ומתקרבים אליו, אבל עדיין לא הגענו".

 

מה השאיפות שלכם לקראת הבכורה?
אלי: "שלא יורידו אותנו אחרי הצגה אחת".

גורי: "שנגיע לשנייה, ואחרי זה שנגיע לשלישית, ואחרי זה שנגיע לאלף".

אלי: "השאיפות שלנו צנועות: גורי שואף לכרתים ואני שואף ליום שבת בבית עם הבנות (צוחק). כרגע אנחנו עושים הכול כדי שזה יהיה טוב. אנחנו לא רוצים לוותר לא לעצמנו, לא לשחקנים ולא ליוצרים האחרים בלהביא את הדברים למקסימום שאנחנו יכולים לתת, אנחנו רוצים קודם כל עד הסוף בעצמנו, ואחר-כך אנחנו מקווים שיאהבו את זה גם בחוץ".

גורי: "אתה לא באמת יודע איך הקהל יקבל את זה, זה תמיד איזשהו קסם שנוצר בסוף, או שהוא לא נוצר. אנחנו בשאיפה שהוא ייווצר".

 

למידע נוסף על ההצגה "תעלת בלאומילך"והזמנת כרטיסים לחצו כאן >>



גורי אלפי ואלי ביז'וואי עם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהגיע לחזרות של ההצגה בקאמרי. צילום: אליצור ראובניתמונה מתוך החזרות להצגה החדשה בתיאטרון הקאמרי "תעלת בלאומילך". צילום: אליצור ראובניאלי ביז'אווי וגורי אלפי עובדים בחדר העבודה של אפרים קישון על העיבוד לתעלת בלאומילך
מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים