המושך בחוטים - אביחי חכם

אביחי חכם, הכוריאוגרף של המחזמר "שיער", מספר למה המחזמר הזה הוא התגשמות חלום, באלו מקומות הוא הקשיב לשירים ומה הוא מבקש לעשות באמצעות הכוריאוגרפיה: "חשוב לי שהכוריאוגרפיה תצית את הדמיון של הצופים"

 

אביחי חכם הוא ללא ספק כוריאוגרף עסוק. את הכוריאוגרפיה שלו ראיתם ב"הם יורים גם בסוסים" של הקאמרי ותיאטרון חיפה, ב"גברתי הנאווה" בהבימה (עליה זכה בפרס התיאטרון לשנת 2014) וגם בתכנית הטלוויזיה הידועה "אקס פקטור".

 

איך הגעת לעולם של הכוריאוגרפיה והתיאטרון?

"כבר בגיל שלוש אמא שלי שלחה אותי לרקוד. את הצעדים הראשונים שלי עשיתי בלהקת המחול העירונית של פתח תקווה, ומשם עשיתי דרך ארוכה עד שהשתלבתי כרקדן במחזות זמר ומופעי בידור. אני זוכר שכבר בגיל 15 צמח בי הרצון למצוא את ה'אקסטרה' בתחום, והמוטיבציה הזו הובילה אותי ליצור כוריאוגרפיה ללהקה שרקדתי בה. הריקוד שבניתי נוצר לצורך תחרות, והוא זיכה את הלהקה ואותי במקום הראשון. זה היה כמו מין סימן שעשיתי משהו נכון. מאותו הרגע הבנתי שהעניין האמיתי שלי במחול בא לידי ביטוי ביצירת כוריאוגרפיה ופחות בביצוע. המשכתי לרקוד אבל המשיכה והתשוקה אל מה שקורה מאחורי הקלעים, בעולם של היצירה, בערו בי כל הזמן. לתאטרון הקאמרי הגעתי לפני שנה וחצי יחד עם אורון דהן כשחיפשו מעצב תנועה להצגת "הם יורים גם בסוסים". לא יצרתי בתאטרון קודם לכן, והאתגר הזה ריתק אותי עד מאד. ישבתי ימים ארוכים בחדר החזרות לצדה של הבמאית דדי ברון, ויחד איתה בנינו את העולם התנועתי של ההצגה. זה היה תהליך מסעיר מצד אחד ומפחיד מצד שני, ובסופו של דבר בעקבות העבודה הזו (וגם בעזרת עקשנות ונחישות) הוזמנתי ליצור את הכוריאוגרפיה למחזמר 'גברתי הנאווה' בהבימה".

 

ובנוסף, אביחי גם עיצב את הכוריאוגרפיה במחזמר "שיער" שעלה זה מכבר בתיאטרון הקאמרי. המחזמר – שכתבו ג'רום רגני וג'יימס ראדו וביים משה קפטן – מספר על קבוצה של נערי פרחים (היפים) בימי השיא של התופעה, מלחמת וייטנאם והמחאה נגדה.

 

איך הגבת כשהציעו לך להיות הכוריאוגרף של "שיער"?

"הייתי מאוד נרגש, 'שיער' זה חלום שלי כיוצר וככוראוגרף בפרט. מהרגע שידעתי שאנחנו יוצאים לדרך התמקדתי בהיכרות עם החומר המוסיקלי. האתגר בלמצוא את השפה התנועתית של המחזמר הזה בישראל של 2015, אחרי כל כך הרבה מיתוסים להתמודד איתם, חיבר אותי אל המוסיקה בכל רגע נתון. התעוררתי עם המוסיקה, אכלתי עם המוסיקה, נרדמתי עם המוסיקה וחלמתי אותה. התמקדתי בשאלה איך אני מעצב את המקור בלבוש חדש, ואיך אני מביא את עצמי ואת הפרשנות שלי לידי ביטוי בעולם התנועתי של ההפקה. שאלתי את עצמי שאלות על משמעותם בהווה של מושגים כמו אור וחושך, סדר וכאוס, אהבה ושנאה ובעיקר ניסיתי לבדוק את העמדה שלי לגבי המושג 'שחרור'. מה זה להיות משוחרר? מה זה לחיות בלי פילטרים, בלי מסכות? מה זה להיות חופשי ובלי 'לדפוק' חשבון לסביבה? כשאני מסתכל על העבודה שלי עכשיו, במרחק הזמן, אני מוצא בכוריאוגרפיה לא מעט תשובות לשאלות האלו".

 

יש משהו שהיה חשוב לך במיוחד ככוריאוגרף?

"פחות חשוב לי לשמוע איך הקהל אומר 'הכוריאוגרפיה הייתה יפה'. חשוב לי הרבה יותר שהקשר בין העולם שעיצבתי ובין הבחירות שעשינו כולנו, היוצרים והשחקנים, יגרום לאנשים לצאת מאולם התאטרון ולחשוב. חשוב לי שהכוריאוגרפיה תצית את הדמיון של הצופים ותגרה את העולם האסוציאטיבי שלו. המפגש של החומר, על הקומפוזיציות וכתב התנועה, אמור ללחוץ אצל כל אחד מאיתנו על כפתורים. אם משהו במפגש הזה יגרום לצופים להתעמת עם שאלות בעקבות הצפייה, אז השגתי מה שרציתי. לאורך כל תהליך החזרות הקפדתי להגיד לשחקנים שאנחנו לא בחיפוש אחרי נרטיב אסתטי או כמיהה לשרטוט צורני אלא בראש ובראשונה לבטא רעיון ולהנגיש לקהל שאלות שלא קל לנו להתמודד איתן ביומיום".

 

את הבמאי משה קפטן אביחי מכיר עוד מימי "גברתי הנאווה" ו"האקס-פקטור", שם עבדו ביחד. עוד מישהו שעבד איתם בתכנית היה ג'וני גולדשטיין (שותפו של עברי לידר לפרויקט TYP, שלקליפ האחרון שלהם אביחי הכין את הכוריאוגרפיה), מי שמנהל מוזיקלית את "שיער" יחד עם טל בלכרוביץ'.

 

איך הייתה העבודה עם שלושתם?

"לגבי קפטן, התמזל מזלי לעבוד עם במאי שיודע לקחת את הכישרונות סביבו ולהוציא מהם את הטוב ביותר. הוא מלמד אותי, גורם לי לשאול שאלות, מאלץ אותי להתמודד עם סיטואציות שפחות נוחות לי בעבודה ומאתגר אותי. זה מדהים בעיניי ומאוד חשוב לי בתהליך עבודה. לגבי ג'וני וטל אני מוריד את הכובע בפניהם על היכולת לייצר פסקול שהוא מאסטר פיס מבחינתי. הבחירות שעשינו יכולות היו להיות או הצלחה גדולה או התרסקות. העבודה על העיבודים המוסיקליים והפקת הסאונד של החומר היו בבחינת מלאכת מחשבת, מלאת פרטים וניואנסים, וההתמסרות הטוטאלית של שניהם הפכה את התוצאה שלהם לפנומנלית. בהתאמה עם העולם התנועתי, גם המוסיקה מפרשת מחדש את המקור ומעצבת פסקול שהוא ביטוי לעולמות המוסיקליים שהקהל מכיר מהיום לצד שמירה על המוטיבים הנוסטלגיים האהובים".

 

איך הייתה העבודה עם הרקדנים והקאסט?

"לצד 27 שחקני תאטרון, בחרנו מתוך מאות מועמדים שמונה רקדנים מקצועיים להפקה. כל אחד מהם מביא איתו עולם ומלואו ותורם את הצבע הייחודי לו לתוצאה שהתגבשה על הבמה. אני יכול להגיד שתהליך החזרות היה פורה ומפרה, והדיאלוג שלי עם הקבוצה המוכשרת הזו של הרקדנים נשען על שותפות והערכה רבה של שני הצדדים. 'שיער' הוא מחזמר תובעני במיוחד ובעיקר כי הוא מציג למעלה מעשרים שירים, ותובע עבודה תנועתית אינטנסיבית מכלל המשתתפים. במהלך החזרות חווינו פציעות וקשיים, אבל מה שהיה מיוחד בחבורה המדהימה הזו של הרקדנים והשחקנים הוא התאווה שלהם להצליח, הסקרנות, התשוקה והאהבה האדירה שלהם למה שהם עושים. ככוריאוגרף, זכיתי. לא יכולתי לחלום על קאסט מצוין ומדויק יותר".

 

מה לגבי עוזרת הכוריאוגרף שלך, קים גורדון?

"קים הייתה לי למשענת לאורך כל הדרך. היא בחורה חרוצה, מסורה וסופר מקצועית שעזרה לי לצלוח את כל התקופה האינטנסיבית הזאת".

 

המחזמר יצא לדרך והתחיל לרוץ. איך אתה מרגיש עם מה שיצא?

"אני מאוד שלם עם התוצאה ועם המחזמר שמאוד קרוב ללבי. אני חושב שכל מי שיבוא לצפות במחזמר ייקח איתו משהו הביתה".



אביחי חכם אביחי חכם מתוך "שיער"
מערכות כירטוס וקופות - טיטאן | עיצוב ובניית אתרים - לופים